Пилотите - без висше и прегледи

Общество

28-03-2015, 07:00

Снимка:

btvnovinite.bg

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Преди е имало прегледи преди полет, сега екипажът сам преценява как е

Стюарди, авиотехници, момчета със средно образование стават пилоти на самолети - по света и у нас.

Бреветът за еърбъс или боинг е като шофьорска книжка категория С. Повечето хора си мислят, че пилотът е инженер, офицер, суперздрав и психически уравновесен. Нещо като космонавт.

Уви, това отдавна не е така - през миналата година по предложение на правителството на Орешарски бе променена наредбата, която позволява среднисти да бъдат пилоти на пътнически самолети. А предните 10-ина години се искаше каквото и да е висше образование и книжка за пилот. Това не е българска или европейска приумица - така е в цял свят заради свръхкомпютризацията на полетите, които действително са по-безопасни отпреди 40 години, но пилотът освен да работи с компютри, трябва да може да носи отговорност и да има инженерни познания.

У нас сега обучението на пилоти става в учебни центрове, а цената е над 30 000 евро, но това не е университетско образование, а пилотски курс. Така че това намалява шанса на младежите от бедни семейства да станат пилоти.

Това, което в България все пак се запази след влизането ни в ЕС, е Авиомедицинският център, който прави подбора и прегледите на пилотите. В него е и Лабораторията по безопасност на полетите и авиационна психология. В нея са двама психолози и един психиатър. Заради лабораторията и центъра има обаче забележки от Брюксел, че не трябвало да е така, че сме различни, казва д-р Иван Недков, който е авиолекар. И реагира - да пускаме лудите в кабината ли?

Някога преди всеки полет се е правел преглед на екипажа - пулс, кръвно, водела се беседа от психолог. Така е било и в авиацията по целия свят, казва още той. В днешно време дали екипажът е готов за полет, преценява най-вече самият той. Това е отговорност на авиокомпанията. Авиодокторът смята, че всички облекчения, отпуснати на авиацията, са направени заради лобитата на пилотите, а и на лекарите.

През какви прегледи минават сега? През Авиомедицинския център минава всеки, който иска да се обучава за пилот, и там се установява дали той притежава “значими професионални качества” . Професионалните летци са задължени да минават на преглед всяка година, а след 40 години и ако пилотират сами в кабината - на 6 месеца. Ако един пилот е допуснал инцидент или по преценка на авиокомпанията, той е изпращан за извънредно освидетелстване. Според авиационния доктор българската система, оцеляла след влизането ни в ЕС, е удачна, актуална и точна и позволява по-добра система на подбор.

Който иска да стане пилот в Германия, първо трябва да докаже, че е годен за тази професия – физически, психически и интелектуално. Андреас Лубиц е посещавал училището за летци в Бремен и е обучен от “Луфтханза”. Обучението трае 33 месеца. Преди да се встъпи в него, се полага тест за годност към Института за въздушна и космическа медицина. Това е възможно най-стриктното ниво за проверка.

Тестът е от два етапа. В първия се изпитват познанията по математика, физика, техника, английски и способността му да издържа на голямо натоварване, способността за триизмерна ориентация и за концентрация. Вторият етап е двудневен изпит. В него отново се подлагат на тест познанията и психическите качества, но и социалните умения като поведение в група и комуникация. Психолози провеждат интервю с кандидата, за да се установи може ли той да носи отговорност, какви ценности има, способен ли е на самооценка и критика.

Само 5 до 10% от кандидатите минават тестовете. Второ явяване при провал не се допуска. Какви са слабостите на обучението:

- Не се прави основно клинично изследване на психиката, за да се прогнозират евентуални болести

- Повторен психически тест не се прави, след като веднъж станеш пилот

- На всеки две години се прави медицински тест, но той не включва психическа проверка. Въпреки това тежка депресия или сериозно разстройство не остават незабелязани

- Проблемът е, че пилотите са хора умни и с голям опит и могат да прикриват проблемите си.

Всеки пилот е годен да пилотира точно определен вид самолет. В Европа, общо взето, пилотите се разделят на такива, които летят с “Боинг” и, на такива, които летят с “Еърбъс”. Преминаването от единия на другия вид става само след изкарването на специални курсове.