Администрациите ще предоставят полукомплексни услуги

Общество

02-04-2015, 08:01

Снимка:

arenamedia.net

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Въпреки "облекченията" от гражданите и фирмите отново ще се изисква служебна информация

Правителството прие половинчати мерки, с които чиновниците трябваше да спрат да разкарват гражданите на няколко гишета, когато става дума за услуга, която се осъществява от повече от една служба. Одобрените от кабинета вчера промени в Наредбата за административно обслужване ще разтоварят донякъде административната тежест от гражданите и бизнеса. Въпреки това основните бюрократични пречки ще останат, пише в. "Сега". 
В бъдеще според наредбата обслужването трябва да става комплексно. Това означава, че когато дадена услуга се извършва с участието на повече от една администрация, гражданите и фирмите ще имат право сами да решат в коя от тях да подадат искане. Пречка за това не трябва да бъде дори фактът, че става дума за служби, които се намират в различни населени места. Освен това потребителите ще могат да избират по какъв начин да получат документите по пощата, на гише или по и-мейл, следва от наредбата. Тези постановки звучат фантастично на фона на бюрокрацията в момента, при която документи, издадени в Стара Загора например, не се признават в близкия Ямбол. 
Новите изисквания към администрациите при предоставянето на комплексни услуги станаха факт в Административнопроцесуалния кодекс още през март 2014 г. Чиновниците обаче получиха една година, за да създадат необходимата организация. След приемането на промените в наредбата правилата влизат в сила веднага и ще важат и за централната, и за общинската администрация. 
Като за начало всички администрации са задължени да обявят публично какви комплексни услуги предоставят. Те трябва да публикуват на страниците си в интернет типови заявления, които ще се ползват при подаване на искане пред друг орган. Например, ако в предоставянето на дадена услуга участват областна администрация и министерство, заявителят може да подаде искане в единия орган, който ще бъде длъжен да придвижи преписката по служебен път. 
Въпреки мантрите, че ще се улеснят гражданите, те не са разтоварени от задължението да предоставят на чиновниците налична в масивите им служебна информация. Според одобрените от кабинета образци на бланки от гражданите се изисква изчерпателно да изброят всички документи, които съответната администрация трябва да издаде и препрати към съответния орган. Не е ясно защо се налага това, след като изискванията за ползване на услугата са публични и известни на всички, а администрациите са длъжни да се снабдяват по служебен път с информация, налична при други органи. Подобно изброяване крие риск от грешки и забавяне на преписките. 
УСТНО
Правителството обяви, че с новите правила се улеснява устното заявяване на услуги. В такъв случай съответният служител ще подписва протокол, че то е прието. За целта се въвежда стандартизирана бланка, която да се прилага от всички администрации.