Хранителните навици са 35% от предпоставките, водещи до рак

Кои са златните правила за здравословно хранене?

Всеки от нас трябва да се храни безопасно и здравословно – това е и посланието на тазгодишния Световен ден на здравето, 7 април - да бъдем информирани какво се случва с храната, защото рискове могат да възникнат по цялата хранителна верига. Затова секторите като здравеопазване, селско стопанство, транспорт, околна среда, обществено хранене и хранително-вкусовата промишленост си сътрудничат, за да гарантират, че доставките на храни са защитени и храната на трапезата ни е безопасна.

Кои са златните правила за здравословно хранене? Как мога да се предпазя от различни заболявания, включително и рак? Кои са начините за здравословно отслабване? Какъв хранителен режим трябва да спазват пациенти с диагноза рак? Как да си осигуря по-силна имунна система?

Отговор на тези въпроси дава д-р Чагатай Демир, специалист по хранене и диетика в Анадолу Медицински Център. В книгата си “Правилно хранене при здраве и при рак“ авторът обяснява за методите, свързани с предпазване от ракови заболявания, както и за правилния подбор на храни, начина на приготвянето им, за консервирането и складирането на хранителните продукти. Разнообразието от рецепти също намира своето място в страниците на книгата, създадени специално за пациентите, болни от рак.

Независимо от динамичния живот, който водим и свързаното с това липса на време, за да се храним здравословно, важно е да се замислим какви промени в начина си на хранене да направим, за да предотвратим появата на различни застращаващи здравето ни заболявания, защото както казва специалистът „ако 35% от случаите на ракови заболявания са свързани с хранителните навици, то честотата на онкологичните заболявания е двойно по-голяма при хора с наднормено тегло“.

„Добре известно е, че включването на плодове и зеленчуци в ежедневния ни хранителен режим значително намалява риска от рак на белия дроб, устата, хранопровода, стомаха и дебелото черво. Важно е да отбележа, че наличието на витамин С, витамин Е, каротеноиди и други фитохимични и антиоксидантни елементи, намиращи се в състава на плодовете и зеленчуците, неутрализират отделяните при метаболизма оксиданти, които са в основата за развитие на рак. Ето защо, за превенция, най-добрият начин да си набавите антиоксиданти в организма е като консумирате пресни плодове и зеленчуци“, информира д-р Демир.
Други храни, които трябва да включва хранителният режим, са фибрите – вид въглехидрати, които играят роля в контролирането и предотвратяването на много заболявания; бобовите растения; пълнозърнестите продукти. Това, което трябва да се ограничи е консумацията на наситени мазнини, тъй като увеличават риска от рак. Високият прием на мазнини води до повече калории, а те – до затлъстяване и наднормено тегло. Д-р Демир препоръчна замяната на наситените мазнини с растителни масла и зехтин, което значително намалява риска от рак. Друг хранителен продукт, който не трябва да бъде част от ежедневието ни, е месото. Също толкова добър източник на белтъчини са варивата.


„Хората трябва да знаят, че вещества като оцветителите и нитритите, които се добавят в храната ни, за придаване на по-добър вид и запазазване на свежестта, попадайки в организма ни се превръща в нитрозамин, който е предпоставка за увреждане на клетките. Следователно, тези храни не трябва да се консумират, или когато се консумират, за намаляване на вредното им въздействие, е необходимо да се консумират с храни, богати на витамин C.

Освен какво ядем, казва диетологът, важно е и как си приготвяме храната. Спорен е въпросът доколко ястията, приготвени на барбекю, са здравословни. Без оглед на това дали става въпрос за меса или зеленчуци, и двата продукта в еднаква степен са изложени на въглероден оксид и серен диоксид.

В книгата си “Правилно хранене при здраве и при рак“ като алтернатива на методите, свързани с бързата обработка на храната при висока температура, д-р Демир препоръчва готвене на пара и на фурна, при което се запазват хранителните стойности в продуктите.

Не на последно място трябва да споменем и важността на двигателната активност, която повишава емоционалния ни тонус и самочувствие. При двигателна активност сърдечно-съдовата система работи по-добре, а при онкоболни пациенти нежеланите ефекти от лечението се свеждат до минимум.

Информация за Анадолу Медицински Център може да намерите на www.anadolumedicalcenter.bg



Снимка на Деня

Зимни нюанси от плевенския парк "Кайлъка"