Избрани Новини
„Зелените” предприятия отчитат 30 % по-висока ефективност
Хората ставали по-здрави и не се налагало да излизат често в болнични
С 30% се вдига производителността в едно предприятие, след като е обновено по „зелените” стандарти. Това обяви пред журналисти зам.-председателят на Камарата на архитектите в България арх. Николай Гълъбов, базирайки се на данните от изследвания в Германия и САЩ.
Хората ставали по-здрави и по-мотивирани, така че не се налагало да излизат често в болнични. Зелената идея е много добър бизнес модел, категоричен е арх. Гълъбов.
На пресконференция в София бе обявен стартът на петото издание на Националния конкурс „Най-зелените компании в България 2014 г.”, който има за цел да отличи най-иновативните и най-отговорните зелени компании. Събитието се провежда под патронажа на президента Росен Плевнелиев и с партньорството на Министерството на околната среда и водите.
Поредната надежда да се сключи някакво споразумение по линия на ООН за климатичните промени дава среща в Париж през декември, надява се арх. Гълъбов. Той припомни бедствията в Мизия и варненския квартал „Аспарухово” и отчете, че те са вследствие именно от „незелени” модели на устойчиво развитие. Архитектските гилдии се опитвали да направят нещо за средата, в която живеем, тъй като прекарваме 90% от времето си в сградите.
В традиционната „зелена” надпревара се включват компании от всички сектори. До момента са участвали най-много 100 фирми, но тази година организаторите очакват да се включат с 30% повече компании.
Те ще се борят в 10 категории, в зависимост от дейността, която развиват. Областите са свързани с автоиндустрия, енергетика, производствен сектор, рециклиране, строителство и недвижими имоти, туризъм, финансови услуги, биоиндустрия, хранителна индустрия. За първи път е обособена отделна категория за обществени организации, общини и държавни структури.
Изискването за участие в конкурса е компаниите да са функционирали през 2014 г., защото ще се оценяват активностите им през изминалата година.
„В българското законодателство не може да се каже, че има много изисквания за „зелената” част в работата на компаниите, а нещата са по-скоро пожелателни”, коментира Надя Маринова, председател на журито и журналист.
Инвестициите на компаниите в тази насока са от добра воля. Затова организаторите си поставят за цел да осветят и насърчат тази част от дейността на компаниите в България.
Изненадата в петото издание на надпреварата е, че този път е предвидена и специална награда за медиите. Организаторите предизвикват журналистите да изпратят свои материали на „зелена” тема. Най-добрите ще бъдат качени на страницата на събитието и във Фейсбук и ще се състезават за приза „Зелено перо”. Победителят ще получи и велосипед.
Традиционно ще бъде връчена и още една специална награда – „Зелена личност” за хора, които са допринесли за популяризиране на зелената идея в обществото. Номинациите в тази категория обаче не зависят от журито. Потребителите в интернет могат да изпращат номинации, като мотивират избора си. Те ще гласуват онлайн и ще изберат своята „зелена личност”.
От днес започва да тече единият месец, през който компаниите ще могат да попълнят онлайн въпросник, за да се включат в конкурса. На 15 май анкетите се предават на журито, за да ги прегледа и оцени.
Срокът за кандидатстване за специалните награди е до 10 май. Официалната церемония по награждаването на победителите ще се проведе на 28 май в Софийската филхармония.
Топ Новини