Предлагат час по мислене

Общество

08-05-2015, 09:38

Снимка:

pixabay.com

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

Вместо сегашния предмет „Информационни технологии”

Трябва да има нов учебен предмет „Мислене”, който да замени сегашния предмет „Информационни технологии”, изучаван в училище от първи до 12-и клас. Това заяви в интервю за БТА Явор Джонев, заместник-председател на Управителния съвет на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) и председател на Института за прогресивно образование.

По думите на експерта, сегашното учебно съдържание по информационни технологии от първи до 12-и клас не е адекватно и губи времето на учениците. Затова изцяло трябва да се обнови съдържанието и методите на преподаване по този предмет към мислене, творчество, дизайн и информатика.

Методите на преподаване, целевите компетентности, съдържанието на учебния предмет „Мислене”, междупредметните връзки, програмата за преквалификация на учителите и оценката на качеството ще бъдат създадени от работна група с участието на ИКТ асоциациите, експертни неправителствени организации, образователни институции и Министерството на образованието и науката в съответствие с най-добрите световни практики, заяви Джонев. Той добави, че учителите по този нов предмет ще бъдат специално обучени, за да подпомагат колегите си по всички други предмети да развиват същите компетентности.

Чрез новия учебен предмет „Мислене” у учениците ще се изграждат умения за решаване на проблеми, както и способности за разсъждение, моделиране и творчество по произволни въпроси, обясни Джонев. Той добави, че информационните технологии ще са вградени в процеса на учене и така учениците ще придобиват и уменията за работа с тях.

„Предметът „Мислене” ще замени сегашното учебно време, заделено за информационните технологии в училище, като при него ще се постигат много по-добри резултати”, заяви Явор Джонев.

По думите му, МОН се отнася положително към тази идея и ще бъде създаден екип, в който ще участват университети, представители на МОН и на софтуерната индустрия. Този екип ще разработва съдържанието на новия предмет „Мислене” и ще го изпробва в реална среда, но това ще е дълъг процес и вероятно ще отнеме няколко години, обясни Джонев.

Той съобщи, че от следващата година отделни уроци по „Мислене” ще започнат да се въвеждат пилотно с учители на определени места. Това е дейност за развитие и изследване на резултатите, която задължително трябва да бъде извършена преди да сме сигурни, че този предмет може да се въведе в цялата ни образователна система, каза Явор Джонев.

По думите му подобен предмет „Мислене” няма в цялостната образователна система на друга държава, но има успешни проекти за него, прилагащи се в образованието на Финландия, Сингапур, САЩ. В България ще се използват резултатите от тези проекти, допълни експертът.