До седем години ще се возим на чисто нови влакове-стрела

Автомобилните товарни превози трябва да бъдат облагани с тол такса, категоричен е транспортния министър

Стратегия за оздравяване на БДЖ ще бъде внесена скоро в Народното събрание. Ако парламентът я приеме, в следващите седем години ще има инвестиции в нови влакове и паралелно инфраструктурата ще бъде завършена, каза министърът на транспорта Ивайло Московски пред БНТ.

През следващите три-четири години графиците на движение ще бъдат затруднени, защото се работи по инфраструктурата, посочи той. Автомобилните товарни превози трябва да бъдат облагани с тол система, защото сега компаниите предпочитат пътищата, а не железниците, заяви Московски.

„До четири-пет години ще е готово направлението сръбска граница-турска граница-порт Бургас. С финансови механизми сме принудили превозвачите да се преместят от влаковете към пътищата. Сега с влак е два пъти по-скъпо да превозиш товар, а парите от винетките не стигат за поддръжката на пътищата", допълни той.

Възможно е да имаме влакове, които се движат с 200 км/час, смята Московски. Докато това стане, трябва да бъде преосмислена и държавната политика за таксите при превозите на товари.

Част от замислените промени в Закона за движение по пътищата включват въвеждането на термина „системен нарушител", промяна в точковата система и промяна в наказателните глоби в зависимост от степента на извършените нарушения, каза министърът на транспорта Ивайло Московски в коментар на мерките за осигуряването на безопасност по пътищата на страната. 

Водят се разговори в парламента между различните политически групи, транспортната и правната комисии трябва да заработят заедно, за да изготвят едно общо предложение, посочи Московски.

Обучението на полигон трябва да се върне в „разумен и приемлив вид", отбеляза той. На въпрос дали така няма да пострадат по-малките фирми за шофьорски курсове, които няма да могат да си позволят подобни упражнения, министърът отговори, че така ще се подобри качеството на услугата и че не е склонен на компромиси.

Московски се обяви и за увеличение на часовете по кормуване с най-малко 50% и промяна на шофьорските изпити, така че те да отговарят на реалните условия по пътищата. „До края на годината всички изпити в страната ще бъдат с таблети, така че всички да са при равни условия и да се избегнат корупционните практики."

„ДАНС и ДАИ имат сериозни разработки за купуването на книжки - имаме сигнали за няколко града, които ще бъдат обявени скоро", каза Московски и добави, че проверки на фирмите за обучение се правят постоянно.

В момента според наредбите задължителните часове по кормуване са 31, а тези по теоретична подготовка - 40.

По-рано през месеца Асоциацията на автомобилните инструктори също настоя за по-строги изисквания за неопитните шофьори. Инструкторите поискаха и промяна в листовките за шофьорския изпит, тъй като голяма част от въпросите нямали нищо общо с безопасността на пътя.

Обмисля се идеята да се въведат по-съвременен тип полигони, на които може да се имитира управление на колата в различни условия: преминаване от суха върху мокра или заледена настилка, каране върху пясъчна основа.