Юношите от шести до осми клас ще учат предприемачество

Целта е те да придобият финансова грамотност и да могат да се справят с живота, обясняват от образователното министерство

Министерството на образованието и науката смята да въведе обучение по предприемачество за учениците в шести, седми и осми клас. Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката проф. Николай Денков при представяне на резултатите от националния преглед на предприемачеството във висшите училища в България, направен чрез разработения от ЕК инструмент за самооценка HEInnovate.

Ще трябва да се уточни дали предприемачеството ще е отделен предмет или ще се учи в няколко различни предмета, но тези знания ще са в ясно обособено учебно съдържание, подготвено от специалисти в тази област, обясни Денков. По думите му целта е учениците да могат да се справят занапред в живота и затова по предприемачество те трябва изучават финансова грамотност - пари, лихви, спестявания, по-глобални икономически връзки, но да учат също за кредитите и как да развиват собствен бизнес.

Ясно е, че една програма по предприемачество в шести, седми и осми клас няма да може да подготви учениците, но по-скоро това ще е първият етап от няколко етапа на образование, поясни Денков. Той съобщи, че чрез нови промени в Закона за висшето образование, които ще се подготвят в следващите месеци, ще има изисквания университетите да приложат към учебните си планове и програми курсове и обучения по предприемачество.

"Парите по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" няма да бъдат използвани за абстрактни научни изследвания, а ще се изразходват за развитие на наука на световно ниво, която обаче е полезна и за икономиката в България", коментира още заместник-министър Денков. По думите му има проблем при професионалното управление на висшите училища в България.

"Автономията е императив във висшето образование, никой не го подлага на въпрос, но тя трябва да върви с финансова отчетност, с прозрачност на решенията и на изразходваните средства, с ясни механизми от страна на МОН и на другите контролни органи", заяви Николай Денков. Той добави, че с промени в ЗВО ще се въведат допълнителни контролни механизми, които да запазят автономията на университетите, но да не позволят злоупотреби с нея.

Част от професионалното управление на университетите изисква в бордовете им да влязат представители на бизнеса, но не формално, а като партньори, които да определят стратегията им за развитие, каза Денков. Той даде за пример в тази насока американските и водещи световни университети, при които има пряка връзка между образованието и бизнеса.