Феноменът „копърки“ ще изчезне?

Животът

30-05-2015, 11:17

Снимка:

© Plovdivutre.bg

Автор:

Sofiautre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Репортер погна "копърките" (видео)

Няма оправия с „копърките“

Трябва да има прозрачен и ясен пазар при таксиметровите услуги и всички да са поставени на равна основа, обясни и Гроздан Караджов от РБ

Депутати от най-голямата група в НС готвят драстични мерки срещу таксиметровите фирми, така че при пет нарушения да им се отнема лицензът. Това съобщи за „Преса“ Цветомир Михов от ГЕРБ. Колегата му от Бургас Иван Вълков обясни, че също стои зад промените. Макар че още не са ги видели, принципно съгласие „за“ изразиха Гроздан Караджов от РБ, Георги Свиленски от БСП, Камен Костадинов от ДПС и Искрен Веселинов от ПФ. Всички те са членове на комисията по транспорт в НС.

За да се премахне феноменът „копърки“, Михов ще внесе промени в закона за автомобилните превози, с които ще се забрани досегашната практика водачи да сключват договори с лицензирани таксиметрови фирми, но без да се водят тех­ни служители. В момента те се самоосигуряват и при констатирани груби нарушения няма как съответната фирма да понесе санкция. Освен това криели печалбите си. В Габрово например имало лицензиран частник с 88 таксита, който е платил данък за миналата година от 40 лв., даде пример Михов, който е депутат от същия град. За подобна практика разказаха в серия репортажи и от „Господари на ефира“.

Ще се запази текстът, според който общинските съвети могат да определят таван на тарифите за таксиметровите услуги. За София той е 1,30 лв. Депутати обаче обмислят да запишат право на клиента, ако се усъмни, че апаратът е манипулиран и сметката му е раздута, да може да сигнализира на тел. 112 и ДАИ да дойдат веднага, за да направят проверка на уреда. В случай че таксито избяга, при записан номер ще му се налага санкция за това. „Обмислям дали при два или три случая на манипулирани уреди също да може да се отнема лицензът на фирмата“, каза Михов. Освен това законът ще казва, че ако не ни дадат касова бележка, не сме длъжни да платим сметката.

„Със задължението всички шофьори в таксиметровите фирми да бъдат назначавани, ще се даде по-голяма сигурност и за тях - ще имат осигуровки, отпуски, болнични“, обясни Георги Свиленски от БСП. Той обаче е скептичен, че контролът ще бъде ефективен, защото в столицата работели само 10 инспектори от ДАИ, които освен такситата контролират товарните превози, пунктовете за преглед на автомобилите и фирмите за обучаване на шофьори. В момента дори имало 10% съкращения там. „И сега имаме закони, които контролните органи не изпълняват. А да съкращаваш бройки от контролни органи, това е все едно да стимулираш корупцията“, категоричен е Свиленски. Той ще предложи отново да се мине към стария ред, при който таксиметровите фирми плащат патентен данък, а не данък върху оборота. Това според него се подкрепяло и от бранша. В София законните таксита са 5800, а в цялата страна са около 10 000.

„Трябва да има прозрачен и ясен пазар при таксиметровите услуги и всички да са поставени на равна основа“, обясни и Гроздан Караджов от РБ, председател на транспортната комисия в НС. Той обаче съобщи, че не е получавал оплаквания нито от клиенти, нито от фирми в таксиметровия бранш. „Бихме подкрепили всички идеи, които ограничават лоши търговски практики и заблуда на клиента“, каза пред „Преса“ Камен Костадинов от ДПС. Той също е за връщане на патентния данък за таксиметровите фирми. Тази теза е защитавал и в миналия парламент. „Има логика в анонсираните промени от Цветомир Михов, но искам първо да ги видя“, коментира и Искрен Веселинов от ПФ.