Сериозни грешки и объркващ дизайн в картите по спирките

Мисия Пловдив

10-06-2015, 23:00

Снимка:

Фесбук: Plovdiv/Пловдив в снимки

Автор:

plovdivutre.bg

Всичко от Автора

QR кодът не води до онлайн схема на градския транспорт, а до сайта на Община Пловдив

"В Пловдив има 314 спирки на градския транспорт и всички те ще бъдат оборудвани с информационни карти. В тях ше бъдат описани маршрути и важни забележителности на града. Така преди време кметът Иван Тотев представи новите схеми на градския транспорт и призова съгражданите си да се запознаят с нея внимателно и в 10-дневен срок да направят коментари, защото не е изключено в нея да има неточности. Табелите-карти на града са двуезични - на български и английски, и цветни. Размерът е 1,20х1,20 м.

Днес те вече са по спирките. И въпреки общественото обсъждане в тях има грешки и странни дизайнерски решения.

Ето и анализ на основните недостатъци, предоставен на plovdivutre.bg от група ентусиасти. Според тях предложената за обществено обсъждане карта на градския транспорт не покрива своите основни функции - да ориентира какъв точно транспорт може да се ползва за достигане до желаната цел.

Картната основа е претрупана, нечетлива и объркваща, изобразените маршрути са сложни за проследяване като на места това е невъзможно. Има сгрешени трасета, местоположения и номерация на спирки и заблуждаващи условни знаци, представящи различни обекти по един и същ начин.

Картното и извънкартното оформление е в разрез с общоприетите норми за създаване на карта. Крайният продукт е с неподходящ дизайн и цветове. Натоварен е с много излишна информация, същевременно липсват зони от населеното място и друга информация, важна за използващите този вид транспорт.

Като цяло картата не дава точна и пълна представа за градския транспорт на града, което би трябвало да е основната й цел. 

По невнимание е изтрита автобусна линия номер 93 - само спирките са останали по улицата:


По-детайлният анализ показва:

 

Използвана е неподходяща за целта на картата, картографска основа. Тя е твърде наситена и претрупана с ненужна информация. Мащабът и използваните дебелини на линиите, изобразяващи улици са твърде големи, също така те не подсказват класът на пътните артерии (междукваратални улици, булевард и т.н.) Най-често това става с различна по дебелина линия във възходящ ред.

 

 Същото се отнася и за надписите на улиците, които са на български и английски език. Те са с твърде големи размери, пресичат се, препокриват се и излишно натрупват съдържанието. Целта на картата е да ориентира за маршрутите на градския транспорт и това би трябвало първо да привлича вниманието. В случая голям процент от информацията са наименования на улици, които по-скоро объркват.

Използваната картографска основа притежава, обозначени с твърде наситено жълто, главни улици и булеварди, което обърква „читателя” , че по тях минава транспорт с жълт цвят, в случая – линия №9.

 

Надписите на кварталите са с неподходящ шрифт. Използвани са неправилни съкращения, има граматически грешки, на места те се скриват и не се четат. Например – ж.к. „Гагарин”, ж.к. „Изгрев”. Използвани са за един и същ вид обекти различни шрифтове и размери на буквите, което отново прави информацията трудно разбираема.

 

Цветните обекти по картографската основа са твърде наситени и на места линиите на маршрутите се сливат с цвета й и стават нечитаеми. (в дадения пример – по трасето се различават 7 различни вида автобусни линии, а на практика те са само 4.)

 

Картографската основа не е с означен произход

Текстовете на природните забележителности са различни по големина и цвят в различните места по картата.

Няма условен знак за посока Север.

Не са надписани имената на мостовете, които също са важен ориентир за град през който минава най-пълноводната река в България.

 

Не е ясно защо има надпис ПЛОВДИВ над Гребната база.

 

Не е означено местоположението на едно от Тепетата на града, което е също важен ориентир, за т.нар. „Град на тепетата”.

 

Използвани са условни знаци, които не са дадени в легендата и не е ясно какво значение имат. Навсякъде по картата тези знаци са с различен размер.

Условните знаци за номер на крайна спирка и обикновена спирка не се различават. Знакът за линия №93 или линия №7 и за спирка не се различават нито по големина, нито по цвят, това е и например при гара Тракия – използвани са едни и същи знаци за спирка, за крайна спирка и за линия №99.
Много от последните спирки липсват като номера, например за линия №93 липсва спирка №1038
Липсват общоприетите наименованията на спирките, появяват се само при надписа – „Вие сте тук”
Една от най-важната част на картата са наименованията на първата и последната спирка за всеки маршрут, но в случая липсват.

 

При представения пример за „Вие сте тук” е показано наименованието на спирката, а именно „Тунела север – запад”. Това означава, че спирката от източната страна ще бъде - „Тунела север – изток”. Тоет за спирка „Тримонциум” ще има спирка „изток” и спирка „запад”, за „Панаира” съответно – „Панаира изток” и „Панаира запад”, „Централна Гара юг” и „Централна гара – север”, „Завод Чайка – североизток” и „Завод Чайка – Северозапад” и т.н. Уточняването на това от коя страна на улицата или булеварда е съответната спирка посредством посоките на света, е ненужно и само допълнително натоварва наименованията на картата. Картата би трябвало сама да ни ориентира за посоките и от коя страна на булеварда или улицата е съответната спирка. Това се постига само с подходящ условен знак.

Използваната мрежа НЕ е „координатна”, както е описано в легендата
Използвани са фотографии без упоменаване на произхода им
Използваният QR код не води до онлайн карта - каквато дефакто няма, а до сайта на Община Пловдив. В първите дни въпросният код, който на теория трябва само да снимате с телефона си, за да ви отвори картата, водеше до магазин за мъжка и дамска конфекция.

 


Легендата, в частта си „Линии – номера и цветове” не носи никаква допълнителна информация. Просто са събрани тук всички възможни „цветни кръгчета”. Те като информация са достатъчни и само върху картата. Може би е необходимо да се допълнят с текст за всяка една линия, например начална и крайна спирка или през кои улици минават. В противен случай тази част от легендата е безполезна.
Текстът в условните знаци за линиите решени в по-светли цветове като например линия №9, трябва да е в черен или друг контрастен цвят, иначе не се четат.

 

В легендата с малката схема и поясненията към нея, става ясно колко еднакви са условните знаци, как те се различават само по размер и цвят, но не и по форма, което ги прави трудно различими.

 

Графичният мащаб, който е поставен като ориентир за разстояние, не е мащабен, което е и основната му цел.
Малката карта с означението къде се намира обекта е ненужна, имайки в предвид факта, че на основната карта това вече е изобразено.
Условеният знак за спирка – „Вие сте тук”, съвпада със знака на линия №4.
Най-добре като условни знаци се открояват тези на туристическите обекти, но имайки в предвид, че карта трябва да ориентира пътници и туристи в градската мрежа, то те в случая са ненужни. Тяхното място е в туристическата карта, където може би трябва да се загатне с какъв точно транспорт може да се стигне до тях.
Надписите на повечето знаци са абсурдни като например: „Автогара Юг” (Bus Station “YUG”), при условие че е решено „Тунела Север – Запад”, да се изпише като „Tunnel North – West”.
Открити са множество правописни грешки.

 

Изобразяването на маршрутите става с цветни линии, които в своето протежение менят дебелината си. На места се препокриват, застъпват или изчезват като на други места най-изненадващо се появяват. По-долу е даден пример за изчезващи линии и линии които сменят цвета си:

 

линии, които губят успоредността си, линии от картната основа, които заблуждават че са част от маршрутите:

При случайна проверка например на бул. „Шести Септември”, има 10 вида линии които минават през спирка „Площад Освобождение”, а са надписани 11 бр. линии с условни знаци, което ще рече, че или липсва една линия, или е надписана една в повече. Има много такива несъответствия, но тук няма да бъдат посочени, тъй като това не е цел на становището. Общо като заключение е, че практически картата е неточна и няма да постигне целта си, а именно да ориентира.

В кръстовищата някои от линиите са начупен полигон, пресичащи се от други изобразени с криви. Това прави линиите нееднородни като замисъл и дизайн.
Между линиите няма никакво отстояние което ги прави трудни за проследяване
В правите участъци където линиите би трябвало да са успоредни, те не са.
В най-важните места където трябва да се ориентираме по кръстовищата, където линията сменя посоката си, те се пресичат, начупват, кръстосват и се губят. Проследяването в следните кръстовища е невъзможно!: „България” – „Цар Борис”; „Шести Септември” – „Цар Борис”; „Шести Септември” – „Руски”; „Шести Септември” – „Васил Априлов”; „Руски” – „Христо Ботев”; „Цар Борис – Христо Ботев”; „Княз Борис – Съединение” и др. Тези кръстовища са едни от най-възловите, а ориентацията за автобусните линии е трудно за човек познаващ града или невъзможно.

Някои от надписите като например за бул. „Руски”, са дадени в слой покриващ се от автобусните линии.

Липсват маршрутните линии
Липсват крайните квартали като кв. Коматево или кв.Прослав
Грешно изобразяване на маршрутите като например крайна спирка №1003 завършва далеч след „Пловдивския Университет”, някъде до „Техномаркет”, където би трябвало да е крайна спирка на автобус №18, но всъщност е изобразен да спира на спирка номер №1003, а не на спирка №1004 пред Техномаркет. А на мястото на №1004 е написано №1033, което не е вярно.

 

 

Друг грешен маршрут, това е на линия №113. Прилежащата спирка №270 на това място не съществува. И много такива грешки, които няма да бъдат посочени, тъй като това не е цел на становището.

 

Липсва информация в легендата за маршрута на този тип прекъсната линия.

 

И може би най-големият абсурд: 

На тези 4 картинки са показани кръстовища с невъзможно ориентиране по тях. Подобно е положението на всички кръстовища, където се преплитат линиите: