80% от децата в „Орландовци” не са отишли на училище

Увеличава се делът на „проблемните ученици” оставени без родителски контрол поради емиграция на родителите в чужбина

80% от учениците от квартал „Орландовци” днес не са дошли на училище. Това каза председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева по време на провеждаща се Регионална кръгла маса „От образование към заетост – възможности пред младите хора” в град Гоце Делчев, предаде Фокус.

Янка Такева отправи въпрос и към инспектората в Гоце Делчев ще бъде ли допуснато закриването на общинското училище в село Гърмен и какви ще са последствията от това. Тя отбеляза на регионалната среща, че повечето от стратегиите приети от ИСС са взети под внимание от Министерство на образованието и науката, като допълни, че 90% от мненията събрани по време на регионалните срещи са намерили своето място в проектозаконите.

По нейните думи, образованието стои в основата на всички политики. Тя каза, че наличните програми и мерки за предотвратяване на ранното отпадане в училище не са довели до прелом в този процес. Намалява ранното отпадане в началната степен, но се увеличава в горните степени (5 – 8-ми клас). Причините за това са усложненото учебно съдържание, демотивацията провокирана от обществената среда, част от подрастващите започват работа, за да помагат на семействата си и неполучаването на детски и социални помощи ( 5 -8-ми клас) не е толкова силен стимул.

Увеличава се делът на „проблемните ученици” оставени без родителски контрол поради емиграция на родителите в чужбина. Преобладаващ е делът на момичетата, които са преждевременно напуснали училище в България. Икономическият и социален съвет констатира и ниска степен на завършване на средно образование за по-голямата част от децата от малките населени места и от уязвимите етнически общности, както по финансови причини, така и поради географска отдалеченост до най-близкото средно училище.

В тази връзка, ИСС разглежда идеята за безплатно превозване до и от училище, включително на ученици над 18-годишна възраст, както и целодневната организация на учебния ден, като ключови предпоставки за интегриране на децата в училище. Предложенията на ИСС са рестриктивни, дисциплиниращи мерки, като: санкции за родители, които са безотговорни относно посещаемостта и успеваемостта на децата си и въвеждане на по-строги дисциплинарни наказания за системно отсъстващи от училище ученици, помощи за децата в по-голям риск, противопоставяне в случаите на открито агресивно поведение.

ИСС предлага и стимулиращи мерки като: ранно обхващане на децата още на 3-4-годишна възраст и особено тези от ромски произход, като по данни посочени от Янка Такева 28.9% от ромските деца не са ходили никога на детска градина и училище. От ИСС предлагат и преминаването към целодневно обучение в прогимназиалната училищна степен. ИСС предлага увеличаване броят на ресурсните учители, психолозите и педагозите, организиране на летни или неделни училища за родители, разкриване на информационни центрове в общинските читалища за компютърно обучение. Янка Такева призова всички да обединим своите усилия за постигане на по-амбициозни резултати спрямо декларираната от нашата страна цел от 11% на преждевременното напускане на образователната система през 2020 година.