Избрани Новини
Цигареният канал на Доктора-възкръснал?
Отчита се засилен контрабанден трафик на "Карелия", стар герой-Маслинката-вътре
Има опити да се възстанови стар контрабанден канал за цигари, прекъснат от разстрела на Иван Тодоров-Доктора през 2006 г., подозират хора в митническия елит.
Най-вероятно това се прави чрез турска връзка. В бранша усилено се говори за това, че босовете на цигарената контрабанда са решили да слеят турския и гръцкия контрабандни канали, за да конкурират по-успешно легалното производство и внос на български производител и на официалните вносители.
Тази посока се вижда зад задържаните за 10 дни близо 1 млн. къса цигари без бандерол от Турция на ГКПП Капитан Андреево. Данните бяха обявени от митницата в Свиленград миналата седмица. Миналата вечер на “Капитан Андреево” са били заловени “пробни” количества цигари, непознати за нашия пазар, научи “24 часа”. Цената на кутията е 2,30 лв., а върху нея пише Noname.
Количествата цигари, които влизат по тази схема, не са малки. По неофициални данни - на ден по 100 кашона. Това означава, че всеки месец в България влиза количество, което е равно на два тира. Контрабандата се прави от физически лица, предимно цигани. “Господари на ефира” показаха схемата, по която цели фамилии се препитават с този бизнес, играйеки роля на мулета. Според статистиката за контрабандните канали циганските фамилии държат 40% от каналите.
Най-важната точка в тази схема е безмитният магазин “Сетур” срещу Капитан Андреево, в турска територия. Тези обекти играят ролята на складове на едро за стоката. Според доклад на агенция Нилсен за трафика на нелегалните цигари през април 2014 г. марката “Карелия” е посочена с дял 15,5%.
Митнически анализатори допускат, че през последните два месеца рязкото увеличение на нелегални цигари откъм турската безмитна зона е заради разбития канал на Паскала и ударните мерки на българската държава срещу контрабандата.
Търговският директор на магазините “Сетур” е Юмер Коркмаз, за когото се знае, че е работил в екипа на “Карелия”. Тази марка е изключително активна в безмитната зона, което се вижда от стелажите, изцяло облепени с нейни реклами и светещи пана.
Цената на стек “Карелия” е 14 евро, на стек “Оме” е 12 евро, докато всички други марки цигари са около 20 евро. Постоянните промоции правят още по-успешна ромската семейна контрабанда - два стека официално се предлагат за по 26 евро, а 3 стека - 38 евро.
За продажбата на цигари по тази схема помага запушването на канала на Паскала и ударните мерки, които България започна срещу контрабандата.
От МВР, митниците и представителството на “Карелия” казват, че към този момент нямат данни за организирана схема и по-вероятно става дума за нелегален бизнес на физически лица. Дали и кой обаче организира тези физически лица в подобна стройна организация, не се знае.
Според запознати каналът, който се пробва да бъде съживен, е работил и след смъртта на Доктора. Човек с прякор Маслинката поема ръководството му. Интересното е, че до
декември 2006 г. той е бил официален представител на “Карелия”
Две седмици преди приемането на България в ЕС гръцкият цигарен концерн пререгистрира представителството си и създава своя мрежа за дистрибуция.
Първи Маслинката освети тогавашният шеф на митниците Емил Димитров-Ревизоро. Днешният депутат от Патриотичния фронт през 2008 г. предупреди, че каналът на Доктора не е умрял заедно с него и оперативното ръководство е поел Маслинката. Човек с този прякор се появява и при един процес в Солун срещу бивши мениджъри на “Карелия”, обвинени за контрабанда с едноименната марка.
Маслинката оперерира в Югозападна България. Човек с този прякор изплува в едни скандални СРС-та, взривили МВР след ареста на бившия зам.-шеф на ГДБОП Иван Иванов-Рилски, писа в. “24 часа” през август 2009 г.
Според източници от цигарения бранш Маслинката контактувал с един от най-известните гръцки производители на цигари, който е бил основен партньор и на Доктора преди години. Той внася цигарите в България. Залавян е няколко пъти по търговски вериги и бензиностанции, че продава такива цигари, но всички преписки са замразени. Каква е съдбата и кой е човекът, повече не се разнищва от онзи период. До момента, в който преди седмица митницата в Свиленград не регистрира засиления нелегален трафик на трите чужди марки.
“Практика е преди да тръгнат големи количества, да се опипа ситуацията по граничните пунктове чрез дребен внос, осъществяван от физически лица”, обясняват от бранша.
Така в схемата с “фамилната контрабанда”, за която “24 часа” вече писа, се оказали и безмитните магазини на турска територия, които “помагали”. на три марки да влязат нелегално в България - “Карелия слимс”, “Мурати” и “Оме”.
Каналът за леките цигари е известен като “малкия кръг” на цигарената контрабанда, припомнят антимафиоти. Той започвал от Гърция и минавал през България, където цигарите изчезвали по документи, за да се върнат в Гърция или да заминат за други дестинации. Част от тях
оставали у нас като хонорар за транзита. Печалбата от контрабанда в този период се изчислява на 90 млн. евро. Интересът на контрабандистите към “Карелия” е основно заради популярността на марката в България. Освен това, за разлика от другия контрабанден внос, цигарите се смятали за оригинални и произведени в Гърция.
Цигарените играчи пък предпочитали т.нар. слим марки неслучайно. Причината за това била проста - “таксата” за минаване на границата е на камион, а в него
три кутии
“Карелия слим” заемат място колкото две нормални кутии цигари, обясняват митнически експерти. 750 000 лв. е средната печалба, която носи всеки камион контрабандни цигари, пресметнаха за “24 часа” от Легия “Антимафия”.
Кутиите с папироси се купували навън по около 75 стотинки за кутия, а се продавали на цени от 2,50 до 4,70 лв. Така печалбата от всяка кутия била минимум 1,5 лева, или 600 000 лв. на камион. От същия камион държавата губела около 1,4 млн. лв. от продажната цена, плюс несъбрани акциз и ДДС.
По груби сметки цигарената контрабанда ощетява хазната средно с по около 1,5 милиарда лева за година. Този финансов ресурс се “препирал” през различни легални видове бизнес.
Предпочитан от “дистрибуторите на канали” начин за вкарване на цигари у нас оставал по море. Вторият по “честота” канал е чрез камиони, различен калибър - от големи до бусове. За безпрепятствената “работа” на каналите си имало тарифи за отчисления. Колко са те, зависело от “методиката на вноса”.
Повечето тръгвали от 1 евро на стек и стигали до 100 000 евро при големи пратки
Според източници на “24 часа” в МВР имало специализирана работна група, в която имало хора от всички отдели - от наркотрафика, акцизни стоки, данъчни измами, пране на пари. Тя била затворена и от млади хора, необвързани с групировки. Занимавала се главно с големите корпоративни играчи в трансевропейския трафик на цигари и наркотици. Източници от нея са категорични, че цигарената контрабанда е отлично организирана - 70% вървяла на едро, а 30% на куфарната търговия. От целия бизнес 40% държали цигански кланове.
Топ Новини