Над 7500 са търсили правна помощ по телефона

Общество

11-08-2015, 06:01

Снимка:

"Труд"

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Адвокатите в НБПП са избрани с конкурс, вписани са в Адвокатска колегия София

Имам ли нужда от адвокат и как мога да го упълномощя? Това е само един от стотиците въпроси, чийто отговор може да бъде намерен при обаждане на националния телефон за правна помощ 0700 18 250, пише н. "Труд".
На линията адвокати с дългогодишен професионален опит предоставят безплатни юридически съвети на граждани от социално уязвими групи. Обаждането се поема от оператор, който е юрист. След като се запознае с казуса на потребителя, пренасочва разговора към адвокат, специалист в областта, от която е поставеният въпрос.
Адвокатите са избрани с конкурс, вписани са в Адвокатска колегия София.
Консултацията по телефона трае 20 минути и може да се получи всеки работен ден от 9 до 17 ч. Дават се правни съвети по граждански, наказателни и административни въпроси. Адвокатите обаче няма да се отзоват, ако имате търговски или данъчни въпроси.
От 2013 г. Националното бюро за правна помощ (НБПП) изпълнява проект за подобряване на достъпа на уязвими групи до правна помощ чрез въвеждане на пилотни услуги - национален телефон за правна помощ и регионални центрове за консултиране в Сливен и във Видин. Реализирането на проекта се осъществява с финансовата подкрепа на Норвежкия финансов механизъм.
По телефона можем да се консултираме по дела за право на собственост, наследствени въпроси, кредити, договорни отношения, право на пенсия, социални помощи, незаконни постройки, съседски отношения.
Най-често задаваните въпроси по телефона са свързани с проблем с мобилните оператори, трудови спорове, имотни проблеми, спорове, свързани с издръжка на малолетни и непълнолетни, бракоразводни дела. Не са редки и случаите, в които потребителите се интересуват в коя институция трябва да подадат молба за социални помощи или какви са сроковете за обжалване на съдебен акт например.
Тъй като право на безплатен правен съвет по телефона имат само гражданите от уязвими социални групи, при обаждането потребителят трябва да отговори на въпроси за семейното и имущественото си състояние. Няма механизъм, по който да се провери дали казаното отговаря на истината.
„Разчита се на коректно подадените данни от обаждащото се лице“, обясни пред „Труд“ зам.-председателят на НБПП Вилма Василева.
Когато човекът, потърсил правен съвет по телефона или в някой от двата центъра за консултация отговаря на условията за получаване на първична правна помощ, адвокатът го насочва към НБПП. Попълва се молба декларация, в която се описва конкретният проблем и се представят документи от дирекция „Социално подпомагане“, че човекът наистина отговаря на условията за получаване на посочените в Закона за правната помощ социални помощи, обясни Василева.
Предоставянето на правна помощ се извършва с решение на председателя на бюрото, въз основа на което Адвокатският съвет определя адвокат за консултация и подготовка на документи за образуване на делото. Правната помощ се предоставя от адвокат, вписан в Националния регистър за правна помощ. Адвокатът представлява лицето пред всички инстанции до приключване на производството, след което бюрото му заплаща възнаграждение за положения труд.
Освен първична правна помощ се предоставя правна помощ за процесуално представителство по граждански, наказателни и административни дела.
След приключване на проекта националният телефон за правна помощ и регионалните центрове за консултиране ще станат постоянни дейности на бюрото. Те вече са уредени нормативно като нови модели за предоставяне на първична правна помощ.
„По телефона може да се получи консултация, която насочва гражданина къде и в какви срокове да си потърси правата. За да получи реална правна помощ, процесуално представителство по дела, това може да стане или с решение на НБПП преди образуване на делото, или от самия орган, пред който се води вече образуваното производство - съда, разследващия полицай, прокурора“, подчерта Василева.
От създаването на националния телефон за правна помощ през октомври 2013 г. досега са постъпили над 7500 обаждания. Правни съвети се търсят и в двата центъра на бюрото в Сливен и във Видин. Там консултации са получили над 1000 души. До края на годината се очаква да бъдат открити още шест центъра в страната. В тях също работят адвокати.
Разликата между центровете и телефона е, че в центъра гражданинът се среща на място с адвокат, на когото може да предостави документите, свързани с правния проблем. „След преценка на допустимостта и основателността на претенцията на лицето, адвокатът съдейства за подготовка на молбата декларация и комплектуването й с необходимите документи за предоставяне на правна помощ, която се изпраща в НБПП“, обясни Василева.
Хората, които имат право на първична правна помощ, са изброени в чл. 22 от Закона за правната помощ. Категориите бяха разширени през март 2013 г. с изменения на Закона за правната помощ. Това са лицата, които получават целева помощ за отопление, хора, настанени в специализирани институции за социални услуги или в приемни семейства, деца в риск, ненавършилите 21 години във връзка с изпълнение на съдебни решения за издръжка, ненавършилите пълнолетие, пострадали от сексуално или домашно насилие или от трафик на хора, както и лица, които търсят международна закрила по реда на Закона за убежище и бежанци. Право на консултации имат и чужденци, спрямо които е приложена принудителна административна мярка и са настанени в специален дом за временно настаняване на чужденци по реда на Закона за чужденците.
Кой плаща хонорара
В случаите на осъдително решение и когато претенцията е отхвърлена, лицето, получило правна помощ, възстановява платеното адвокатско възнаграждение. Важно е да се знае, че НБПП поема само адвокатското възнаграждение, без разноските по делото.