Избрани Новини
Превозвачи: Паролата на ДАИ е "Дай 1500 лв. и си спокоен"
“Таксата” покривала радиус от 150 км около В. Търново
За разлика от катаджиите в ДАИ знаят отговора на основния философски въпрос “Кво праим сега?”. Имат си тарифи, абонаменти и дори отстъпки. За да въртиш геврека, плащаш. Иначе си на трупчета.
Транспортните фирми са рекетирани масово, разкри разследване срещу бивш началник на ДАИ във Велико Търново и негови подчинени.
“За да нямаш проблеми в радиус от 150 км, трябва да плащаш по едно кафе и кола на камион всеки ден”, казвали търновските даиджии. Това прави по 2-2,50 лв. на тир дневно. За 15 камиона са най-малко 30 лв. дневно, или 900 лв. на месец.
“Парите са за такса “спокойствие”. Срещу нея се получава защита от инспекции и санкции”, казва превозвач. По-малките фирми се отчитат с по 400-500 лв. на месец, а големите 2-3 пъти повече. Може таксата на камион да стигне 50 лв. на месец. Който откаже или не плати навреме, си навлича проверки и инспекторите задължително установяват нарушения.
Бавят се лицензи, идват глоби и наказателни постановления. Схемата е разкрита преди година, когато на управител на транспортни фирми му дошло до гуша и се оплакал в ДАНС. Сега той е таен свидетел №92 по дело на спецпрокуратурата за корупция. По него на съд са дадени бившият шеф на регионалната автомобилна инспекция във Велико Търново Петър Петров и трима служители в нея - главен инспектор Станислав Марков и инспекторите Валентин Христов и Любен Мерджанов. Те са арестувани на 6 август 2014 г., пуснати са под гаранция от 5-10 хил. лева и сега чакат насрочването на процеса.
Освен тайния свидетел показания дават 35 души. Сред тях са над 10 управители на рекетирани фирми. Проговарят и неколцина даяджии. Някои от тях са влезли в схемата, други са отказали и са си докарали тормоз със заплахи за уволнение. (Виж карето.)
Според прокуратурата рекетът започва през 2012 г., два-три месеца след като Петър Петров е назначен за началник на службата.
“Дирекцията е взета на лизинг и той трябва да се плаща”, казвал Петров. Привиквал инспекторите един по един и си осигурил кръг от доверени хора, сред тях и Любо Митничарчето. Викали му така, защото по-рано бил митнически служител.
Местната ДАИ работела на две смени с по 3 екипа от по двама души. Всеки екип трябвало да отчита по 50 евро на смяна. “Горницата е за вас”, щедро казвал шефът. Хубавите места са по трасета с турски, румънски и молдовски тирове, изходите на Велико Търново и пътят за Русе, разказва инспектор. Проверяват се изправността на колите, работното време на шофьора, лицензи, документация и др. По онова време заръката била да спират повече камиони и
да вземат малки суми, за да “не бие много на очи”. Проверките да се правят така, че автомобилите да се изкарват нередовни, дори да не са.
Чуждите шофьори, които минават транзит, давали по 5-10 евро, за да отърват акт. “Турските тираджии бяха свикнали и си приготвяха парите”, казва даиджия, който е в системата от 20 г.
Инспекторите се отчитат в края на работния ден или на седмицата. Парите се дават на шефа, а когато го няма - на посочен от него човек. Който се дърпа да събира пари, го товарят с административна работа или му създават условия да напусне.
“Защо не станеш някъде пазач, да си намериш друга работа”, казал веднъж Петров на един главен специалист.
“Плъшок” и “мишок” - така пък бил наричан бивш директор на инспекцията, който отказвал да участва.
Български превозвачи от Свищов, Павликени, Велико Търново и др. са били притискани да плащат между 400 и 1500 лв. такса “спокойствие” или “абонамент”, показва разследването. Жертви на рекета са шеф на автогара, превозвачи на товари за Дания, собственик на сервиз за камиони и др.
Пари се вземат по 4 начина - с предупреждения за проверки, за да няма глоби при нарушения, за удължаване на лиценз и за шофьорски изпити. Най-често фирмите плащат такса “спокойствие”, след като получат известие, че ще им правят “тематична проверка”. Собственикът решава да си плати, иначе инспекторите ще му разкостят гаража и ще му напишат актове. “Прецених, че с такива проверки може да ме притиснат и да фалирам”, казва собственик на 15 камиона. Той плащал 800-900 лв. на месец, но после се помолил и таксата паднала на 500 лв. Срещу парите му обещали, че при проблем с
негов камион трябва само да се обади и ще му помогнат. Обещанието било спазено.
Друг потърпевш - Александър Т., разказва, че в средата на 2012 г. Петров събрал превозвачи в кабинета си и казал, че трябва да работят заедно, “за да вървят нещата”. След 2009 г. бизнесменът подавал жалби срещу некоретни фирми, но без резултат. Имал затруднения, работата през август и септември 2012 г. намаляла. 1000 лв. е първата такса “спокойствие”, която платил, за да оцелее.
Според Александър Т., когато дал парите, Петров му казал: “Всеки месец трябва да бъде така”. През 2012 г. Александър Т. дал на два пъти по 1000 лв. После обяснил, че таксата е непосилна и тя била намалена на 500 лв. Бизнесменът твърди, че до юли 2014 г. се е бръкнал с общо 16 500 лв.
Трима души разказват, че “изгорели” покрай процедури за удължаване на лиценз. Искането за него се подава чрез шефа на регионалната испекция до Министерството на транспорта. Има съмнения, че в схемата с подкупите са замесени и чиновници от столицата, но те не са доказани.
Соня Г. и съпругът ѝ дават 2000 лв. пред министерството, за да си получат подновения лиценз. По-късно фирмата е уличена в нарушение - липсва “книга на шофьора”. Собствениците търсят Петров за помощ.
Според обвинението той им казва, че има два варианта. Единият - да им състави акт с глоба до 10 000 лв., другият - да не го състави, ако му дадат 1500 лв.
Съпрузите твърдят, че са дали парите в плик. След 2 дни фирмата получава протокол, че ѝ е извършена проверка и нарушения не са открити.
Друга хватка е транспортните фирми да карат камионите си за годишни технически прегледи в посочени от ДАИ пунктове. В тази мрежа попада Светлин Т., собственик на фирма със 74 камиона, 3 микробуса и няколко леки коли. През пролетта на 2014 г. Петров му показва лист за разпоредена проверка от София на негов камион.
Предлага срещу заплащане автомобилите му да минат за преглед в пункт в Свищов. Иска по 500 лв. на камион. Светлин Т. твърди при разпит, че е дал парите на 2 пъти в двора на офиса си във Велико Търново. Направил го, защото се притеснил, че иначе няма да изпълни сключените договори и да плаща заплати. През май и юни 2014 г. през пункта в Свищов на хартия минават 56 камиона и влекач. Реално са прегледани само няколко автомобила. Стефан К., който държи пункта, се притеснявал да слага печати за прегледи без реална проверка. “Ще стане голяма беля”, казал той.
“По-голяма беля ще е, ако останеш без пункт и работа. Никога не съм те закачал, сега е моментът да се реваншираш”, отвърнал даиджията.
Според инспектор с 20-годишен стаж пунктове за технически прегледи отчислявали за инспекторите между 2 и 5 лв. на проверена кола. Един собственик отказал да плаща и не след дълго се сдобил с 9 акта наведнъж.
До края на юли 2014 г. всичко върви добре за приятелския кръг на даиджиите. Петров обаче започва упорито да търси бизнесмен, който близо 2 г. плащал редовно, но вече два месеца пропускал. По телефона Петров му напомня с укор, че не се е издължил. Онзи обещава да се отчете до 6 август. Уговорката е, ако Петров отсъства, да се свърже с главния инспектор Марков.
На 6 август в канцеларията на Марков са отнесени 1000 лв. в 20 банкноти по 50 лв. Той ги мушка в джоба на служебния елек и отива в кабинета на началника. Когато бизнесменът излиза, нахлуват агенти на ДАНС. Следват обиски, претърсвания, изземване на документи и разпити. Петров, Марков и още двама влизат в ареста. Освен чрез свидетели те са уличени и със специални разузнавателни средства. По-късно Петров е пуснат под домашен арест заради проблеми със здравето. Сега той е даден на съд по 3 обвинения.
Първото е, че от август 2012 г. до август 2014 г. е ръководил група за изнудване и получаване на подкупи. Второто, че в съучастие е поискал 1000 лв. рушвет от управител на фирма, за да не издаде наказателно постановление. Той ще отговаря и за склоняване на 4-ма души към лъжесвидетелстване. Останалите са обвинени за участие в групата.
Според прокуратурата Мерджанов и Христов са “осигурявали” по 50 евро на смяна от проверяващите чужди тирове екипи на дирекцията. Досега 4-мата не дават обяснения. Тяхно право е да не говорят, да поискат споразумение или дело по съкратената процедура, за да си осигурят по-леки присъди.
Инспектор: Шефът каза, че трябва да давам и на него. “Петров ми каза, че ако излизам да работя на пътя, трябва да давам и на него - по 50 евро на ден в дните, в които съм на смяна навън. В екип сме двама колеги. Това означава по 100 лв. Знаех, че ако не давам пари, на 6-месечните ни оценки ще пише слаби резултати. При 2 такива оценки ще бъда изгонен”, разказва 39-годишен мъж, работил в инспекцията от есента на 2012 г.
Негови колеги отчитали повече от 50 евро. “Те излизат да работят, когато си искат, и вземат по-хубавите смени - когато има движение, обикновено следобед”, обяснява свидетелят. Негов колега признава, че е участвал в схемата за плащане на 50 евро на смяна няколко месеца. Имало дни, в които не се справил и го пратили на проверка на таксита и автобуси на второкласни и третокласни пътища, на които трудно може да се изкара нещо.
“Петров раздели отдела на наши и ваши. На колегите, които отказваха да работят по схемата, казваха, че са “стари и некадърни”, обяснява друг от разпитаните. Имало заплахи, че ще пратят ненадеждните “да вдигат бариерата”. На изпита за шофьори: плащаш и ето ти решени листовки
Даиджиите са оказвали натиск и върху школи за обучение на шофьори, става ясно от обвинителния акт, внесен в съда от прокурор Милко Първанов. Те се отчитали на даяджиите с по 50 лв. на човек, издържал курса, за да не им пращат проверки и да нямат спънки с лиценза.
Кандидатите за книжки плащали до 1500 лв., за да изкарат теоретичния изпит. Според свидетел от тях по 100 лв. отиват за изпитващите, а останалите се разпределят между другите участници в схемата. След като плати, кандидатът получава предварително отговорите на листовката. Изпитът е в помещение, което се контролира от видеокамери. Затова той отива на посочено му място в средата на залата, което не влиза добре в обсега на камерите. До него сяда човек, който знае добре отговорите и попълва листовките.
Другият вариант е да му се даде вече попълнена листовка. Тя се слага на определено място в купчината. Ако се наложи, тя се пренарежда така, че правилната листовка да стигне до правилния човек.
Тайният свидетел по делото твърди, че знае за удостоверение за правоспособност, купено за 5000 лв. Случаят обаче не фигурира в обвинителния акт вероятно по липса на достатъчно доказателства. В МВР имало данни, че шофьор е трябвало да бъде скъсан 100 процента, но го пуснали, въпреки че минал на червено и не дал предимство на кола на ляв завой. От разпитите става ясно, че за придобиване на категория С, без шофьорът да ходи на изпит, трябва да се платят около 2500 лв. Свидетели притискани да се отметнат от показания. Двама от свидетелите по делото - Александър Т. и Стефан К., са притискани да се откажат от показанията си или да говорят под диктовка на адвокати за случващото се в автомобилната инспекция.
Александър Т. бил потърсен в началото на декември 2014 г. в Павликени. С Петров се срещнали към 19,30 ч в закусвалня. Бившият шеф на търновската ДАИ дошъл с мерцедес S класа. Според запознати колата била купена от Германия за 52 000 евро, но по документи се водела на кума му. Петров я карал с пълномощно. Той казал, че нищо няма “да излезе” от делото и предложил на бизнесмена да се откаже от показанията си. Другите важни свидетели вече го били направили. Петров дори се похвалил, че вече се е “оправил” в София. Александър Т. отговорил, че веднъж е дал показания и няма как да се откаже, но обещал да помисли. Една събота, отново през декември 2014 г., Петров отишъл в базата му. Казал на пазача да се обади на шефа си и да каже, че негов приятел иска да го види. При срещата Петров директно почнал да обяснява на Александър Т. какви нови показания да даде.
Втората среща е на 19 януари 2015 г. до Свищов. На нея Петров казал, че ще прати адвокат, който да каже на свидетеля какво да говори и да присъства на разпита, за да контролира какво ще каже. Не е известно свидетелят да е променил показанията си досега.
Топ Новини