Половин България очаква нечестни избори

Снимка:

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Още по Темата:

49% ще участват във вота за референдума, 77% от тях ще кажат “да” на електронното гласуване.

48% от българите смятат, че местните избори у нас ще са нечестни. 17% очакват те да честни, 35% - честни в известна степен. Това сочат данните от октомврийското национално представително проучване на агенция “Алфа рисърч”, цитирано от в. "Труд".
Всеки шести българин смята, че е добре политиците да предлагат на избирателите помощи в натура, намаления в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. Бартерът „услуга срещу вот“ е още по-популярен сред ниско образованите и жителите на селата - всеки четвърти го смята за нещо добро, и сред ромите - над половината от тях.
Единствено парите на ръка все още се смятат за неприемливи - едва 7% възприемат тази практика за нормална (54% сред ромската общност).
Един на всеки десети твърди, че лично са му предлагали услуга или пари срещу вот. Сред българските турци този процент достига до 26, а сред ромите - до 35 на сто. 28% от българските граждани твърдят, че такива предложения са получавали техни познати.
Колкото по-склонни са хората да възприемат практиките за директно въздействие като нормални за политиците, толкова по-малко оценяват изборите като честни, обобщават от “Алфа рисърч”.
Въпреки това 58% от интервюираните заявяват намерение да гласуват на местните избори на 25 октомври. А една четвърт смятат да използват преференция, за да пренареждат партийните листи за общински съветници. Традиционно най-висока е мобилизацията за гласуване сред възрастните хора, в малките селища и особено сред симпатизантите на ДПС (90%).
По-нисък е делът на решените да участват в референдума – 49 на сто. 77% от тях ще кажат “да” на електронното гласуване.
Въпреки че на местни избори има силно доминиращ мажоритарен елемент, в изборната кампания гласоподавателите открояват най-често прояви на партиите (46%), следвани от тези на местни влиятелни личности (15%), работодатели и бизнесмени (11%). Изводът на социолозите от “Алфа рисърч” е, че кампанията се измества от информиране към пряко въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят.
*Изследването на “Алфа рисърч” е проведено в периода 1-5 октомври 2015 г. чрез преки стандартизирани интервюта с 1026 пълнолетни граждани по домовете им. Извадката е по възраст, пол и образование на респондентите и по тип населено място. Проучването е възложено и финансирано от Института за развитие на публичната среда.