Годишната винетка за кола поскъпва с 30 лв.

Портфейл

12-11-2015, 06:51

Снимка:

api.bg

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Те ще се продават от 10 декември

С 30 лв. или цели 44% ще поскъпне годишната винетка за леките коли от догодина и стикерът вече ще струва 97 лв., пише в. "Труд". Цената на месечния стикер за автомобилите до 3,5 тона се увеличава най-малко - с 5 лв. и става 30 лв. от догодина. Най-сериозно е увеличението при седмичната винетка - тя поскъпва от 10 на 15 лв. или с 50%.
Решението на правителството, взето вчера, съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. През април тя уверяваше, че винетките няма да поскъпват през мандата на кабинета. До вчерашното решение се е стигнало след анализ на Световната банка, която препоръчала стикерите да поскъпнат до 150 лв., обясни шефът на пътната агенция Лазар Лазаров.
Павлова посочи, че цената на годишната винетка за леки коли у нас не е променяна от 2008 г. и е най-ниска в Централна и Източна Европа. Изключението е Румъния, където струва 56 лв. В Унгария цената е 286 лв., в Словения - 230 лв., а в Австрия 165 лв.
Кабинетът е приел от 2016 г. за камиони над 12 тона с категория ЕВРО 0, I и II цената на годишната винетка да се увеличи от 1300 лв. на 1743 лв. За по-модерните тирове стикерът ще се продава за 1340 лв. вместо за 1000 лв. За автобуси и камиони до 12 тона с категория EВРО 0, I и II стикерът поскъпва от 684 на 1050 лв. За превозните средства със същия тонаж, но по-висока еко категория, цената ще се увеличи от 526 на 808 лв.
Новите винетки ще се продават от 10 декември. Годишните могат да се ползват от 1 февруари, тъй като стикерите за 2015 г. важат до 31 януари догодина.
„Най-логичният аргумент за поскъпването е недостатъчното средства за поддръжка, ремонт и почистване на 20 000 км републикански пътища в момента“, каза Павлова. „По състояние на пътната мрежа сме на 102-ро място от 148 държави. Ако искаме да ползваме пътища в добро състояние, трябва да плащаме и да инвестираме в тях“, каза още тя. Аргумент за поскъпването са и увеличението на трафика и новопостроените магистрали - 300 км, чиято поддръжка струвала повече пари.
Изчисленията показвали, че за трайно подобрение на шосетата
трябвали по 600 млн. лв. годишно. С повишения приход от по-високите цени пътната агенция ще разполага с 250 млн. лв., каза Павлова. Тези пари ще стигат да се задържа сегашното ниво на шосетата и да има минимално подобрение, добави Лазаров.
Павлова каза още, че правителството е решило за камионите да се въведе тол система за плащане според изминатите километри. Това най-вероятно ще стане от 2018 г. Изпълнителят ще бъде избран с обществена поръчка и ще я изгради със собствени средства. След това инвестицията ще се изплаща от бъдещите тол такси.