Избрани Новини
Осигурена е зимната поддръжка на пътищата
По-строги санкции се предвиждат за камиони с плитки грайфери на гумите
Поддръжката на пътищата от републиканската мрежа е осигурена с материали и техника поне за началото на зимата. Част от машините за почистване все още са ангажирани с пътно строителство заради приключването на инфраструктурни проекти в края на програмния период, доставени са и над половината от солта и пясъка, необходими за цялата зима. Това стана ясно на пресконференция на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в четвъртък, пише в. "Капитал". За поддръжка тази година са заделени 60 млн. лв. Същата сума беше предвидена и през миналата зима, но бяха изхарчени 4 млн. лв. по-малко.
Основният риск за нормалното движение остават тежкотоварните автомобили с недостатъчно дълбоки грайфери, които създават условия за произшествия и задръствания. Затова се подготвявт нормативни промени, които да увеличат санкциите за неизрядни шофьори.
В очакване на първия сняг
Резултатите от проверката на агенцията показват, че пътоподдържащите фирми са сравнително готови за реакция при първите снеговалежи, които се очакват през декември. Оценката включва наличието на машини и на различни видове химикали и инертни материали. По-проблемни за момента са седем области – София, Перник, Благоевград, Плевен, Пловдив, Хасково и Кърджали, където готовността е под 50%. Изискваните количества материали обаче са за целия зимен период и макар че компаниите не са ги осигурили, всички имат достатъчно сол и пясък, за да работят поне един месец, уточни председателят на АПИ Лазар Лазаров. Той обясни още, че солта за почистване се внася, което е забавило доставките, но поръчката вече е пристигнала и се извозва към опорните пунктове.
От необходимите 3200 машини за почистване на републиканска пътна мрежа към момента липсват около 500, каза регионалният министър Лиляна Павлова. Причината за това не цялата техника да е налична към момента са продължаващите строителни работи, тъй като машините са мултифункционални и се използват за различни дейности. Фирмите обаче са подписали декларации, че при поискване от АПИ ще реагират в рамките на 24 до 48 часа и ще разположат техниката според оперативните планове. Агенцията от своя страна има договор с БАН за предоставяне на метеорологични прогнози в 320 точки на страната за минимум два дни напред.
По-високи глоби и контрол
Основният проблем по пътищата през зимата са неподходящите гуми, най-вече на тежкотоварните превозни средства, които при завъртане създават не само произшествие, но и задръстване и невъзможност да се почисти пътя, посочи Лиляна Павлова. Сред мерките, които се подготвят, са по-високи изисквания за дълбочина на грайферите на камионите и по-строги санкции за нарушителите, включително за тези, които не спазват забраните за престой. Най-често нарушенията се правят от транзитно преминаващите превозни средства, които не се съобразяват с българското законодателство, каза министърът. По думите й минималната необжалваема глоба за камионите трябва да стане 150 лв. Ще настояваме и за много по-строг контрол от органите на МВР и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация, добави тя.
Топ Новини