И "Хемус" ще се строи от български компании

Най-доброто от печата

04-12-2015, 07:04

Снимка:

api.bg

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

По-скъпата отсечка от магистралата за 266 млн. лв. почти сигурно отива при ПСТ, а за втората двубоят е между Джи Пи и "Трейс"

Строежът на големите магистрални отсечки ще се прави само от български фирми. След като ГБС и "Агромах" взеха двете големи поръчки за "Струма" от техническото класиране при "Хемус" се вижда, че местни консорциуми пак водят. В най-скъпата отсечка - тази от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, убедително води обединение около "ПСТ груп", а за по-малката от Ябланица до Угърчин челната двойка отново е местна. Чуждите компании в състезанието или бяха отстранени, или се отказаха, или сега са оценени много ниско. Така през следващите години само в български компании ще влязат над 800 млн. лв. за четирите отсечки на двете магистрали.

Кой взима голямата поръчка

Най-голямата единична поръчка и сред топ 3 в сектора за годината е за отсечката Угърчин - Плевен. Тя е 36 километра, с очаквана стойност от 266 млн. лв. и почти сигурно отива при една от отново любимите фирми на управляващите - "ПСТ груп", която в сектора от две години се свързва с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка. При ГЕРБ обаче за последната година няма явен фаворит и повечето големи местни строители получават по нещо.

Обединение "ПСТ Хемус 2" включва строителните "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели", като с най-голям дял е ПСТ, но останалите участници не си спомниха точното разпределение. Победата се вижда от сега изготвените оценки на техническите предложения за строежа на два лота от аутобана. "ПСТ Хемус 2" има почти максималния сбор от точки – 97.86 (виж графиката).

В крайното подреждане техническата оферта тежи с 25%, а цената – с останалите 75%. Въпреки това обединението на ПСТ е с най-високи шансове в търга, тъй като е с почти 25 точки преднина преди втория в класирането – сдружение между италианската "Сочиета италиана пер кондоте д’аква" и софийската "Монолит".

Крайното класиране ще стане ясно следващата седмица във вторник, когато ще бъдат отворени ценовите предложения на участниците. Ако няма обжалвания, това ще значи вероятно договор в началото на следващата година. Срокът за строителство е фиксиран на 32 месеца. Така в края на 2018 г. трябва пътят да е готов.

Добра година за ПСТ

След като през 2014 г. приходите, но не и печалбата, на "ПСТ груп" спаднаха, тази година се очертава като особена добра за компанията. Тя се включи активно по строителството на Северната скоростна тангента с "Водстрой 98" и "Хидрострой" - проект за близо 200 млн. лева. През последните месеци ПСТ (познато до април тази година като "ПСТ холдинг") взе и изграждането на нов път до терминал 2 на софийското летище, поръчки за пътни ремонти в София и Бургас и др. Със спечелването на търга за отсечката на магистрала "Хемус" компанията може да си върне първенството в класацията на строителните компании, след като тази година беше изместена от "Главболгарстрой", "Водстрой 98", "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд". Повечето от тези фирми обаче също продължават да печелят държавни поръчки.

"ПСТ груп", което допреди две години се свързваше с Васил Божков, бе придобито от офшорна компания, зад която се предполага, че стои Първа инвестиционна банка, която от години финансира дружеството. През март миналата година собствеността в холдинга отново се промени и той мина в ръцете на кипърското Kolvik Services. Твърдението в строителния сектор е, че банката и депутатът Делян Пеевски го контролират.

Двубой за малката поръчка

Докато състезанието за по-голямата отсечка на "Хемус" не изглежда особено оспорвано, то в това за магистралата от Ябланица – Угърчин няма ясно изразен фаворит и се очертава местен двубой. С най-много точки – 87.86, е обединение на "Джи Пи груп" (която се свързва с Валентин Захариев), в което влизат и две испански компании. Вторият в класирането е консорциум между "Трейс груп холд" и "Станилов" и е с много близка оценка за техническа оферта – 84.29 точки. Тук цената ще е определяща за избора на един от двата строителя. Отсечката е с дължина 23 км и прогнозна цена 168 млн. лв. без ДДС.

Всички останали кандидати за двата лота – чуждестранни компании от Турция, Италия, Испания, както и техни обединения с местни партньори, остават назад в класирането. Така най-големите пътни търгове – за магистралите "Хемус" и "Струма", остават изцяло за български строителни компании. "Струма" се финансира от новата оперативна програма "Транспорт", но тя е със силно ограничен ресурс за пътища – по-малко от 700 млн. евро. Магистрала "Хемус" е в списъка с резервни проекти и е много малко вероятно парите от Европа да стигнат до нея. Правителството обаче е поело ангажимент да финансира двата лота и парите ще дойдат от бюджета или от заем. Нови големи пътни проекти без Струма през Кресна не се очертават.