Академици в почуда от термина съжителство с османлиите (обновена)

Общество

27-01-2016, 11:20

Снимка:

©Нова тв

Автор:

България Утре

Всичко от Автора

Министър Танев щял да санкционира всеки учител, който накаже дете за определението "робство"

Терминът "турско съжителство" се появява за първи път в учебниците, той е много странен, напомня началото на 90-те години, когато се появи термин "присъствие", плод на творчеството на депутати от ДПС, заяви по НТВ Искра Баема, историк. Има някакво съжителство, но то не е на семейни начала, уточни Владимир Станев, гл. ас. по история от СУ и се съгласи, че подобна терминоложия се появява за първи път. Господство, владичество са приетите термини, продължава да се използва и възприетият още от Възраждането термин турско робство. Той има емоционално съдържание и присъства в българския фолклор, обясни Баева.

Поводът за техните коментари е, че в новите учебни планове по история се предвижда издателите с пълна свобода да подбират термините, с които да определят дали у нас 5 века е имало турско робство, владичество или съжителство.


Има си научна терминология, която не зависи от обществените нагласи, каза Станев и добави, че турско робство не бил приет термин, бил неадекватен. Имаме държава Р Турция, появила се след България, но преди това имаме империя, която е мултинационална и турците може да не са били мнозинство, каза Станев. За Баева терминът "съжителство" е неадекватен, за Станев - прекален. Когато Османската държава опитва да закрепости българите, тя не успява, селяните ни не са със статута на роби, смята Станев. Робство в Османската империя също има, като явление присъства, но не се отнася за българското население, уточни Баева. Баташкото клане разкрива реалното положение на българите в Османската империя, каза тя - имали са земя, работели са, но се е случвало и това, каза тя.


"Терминът, който е придобил национално значение и продължава да служи за скрепване на българската нация е, остава и ще пребъде като: "робство". Това заяви министърът на образованието Тодор Танев в парламента, цитиран от нюз.бг. "Съжителството се отнася за бита на различни етнически групи. Да не го бъркаме", призова той. "Съжителството касае личните отношения между хората. Добре сме били с евреите примерно", аргументира се министърът на образованието. Робството и съжителството можели да са заедно в една епоха, по мнението на Тодор Танев. От година в Българската академия на науките обмислят тълкувание на термина "владичество", за който няма анализ досега. Личното мнение на образователния министър (за 500-те години турско робство - б.р.) е, че е било робство. Съжителството било част от литературата. Очаква се учените да представят анализ за робството. Министър Танев е против термина "Османско присъствие". Министър Танев зае ясната позиция, че ще санкционира всеки учител, който накаже дете за ползване на термина "робство". Той е на мнение, че онзи политически период може да се определи като робство.


Иван Вазов и Кодексът на труда определяли, че има робство, а не съвместно съжителство. Такива аргументи пък изтъкна по-рано днес бившият образователен министър Даниел Вълчев относно дилемата имало ли е турско робство или българи и османлии са живели съвместно, което вчера лансираха от МОН. "След като Иван Вазов, който е живял по времето на това турско, както и да го наричаме, е нарекъл романа си "Под игото", значи това е иго”, подчерта Даниел Вълчев. Освен това в КТ, в член 154, който изброява българските национални празници, се казва "3 март денят на освобождението от османско иго", по думите му. "Аз смятам, че няма какво толкова да се чудим по този въпрос", изтъкна бившият министър на образованието. По мнението му турското робство не било робство в смисъла на "Чичо Томовата колиба", каквито аргументи се чували. Нямало роби с пранги, бити ежедневно и безправни. Факт е, че българската интелигенция от Възраждането така го е наричала, коментира обаче Даниел Вълчев. Това е нашата история, допълни той. По същата логика, по думите му, вместо основаването на българската държава през 681 някой можело да реши да се казва "преминаването на Дунава с цел грабеж".


Това ми се вижда абсурдно, обясни Вълчев. Ние сме възстановили българската държава и дали ще наречем този период робство или иго, не зная дали има някакво голямо значение, подчерта той, като е категоричен, че не става въпрос за 5-вековно съвместно съжителство. Той даде и друг пример за арменския геноцид, когато са избити много хора, както посочи и холокоста. Холокост на иврит, означава всеизгаряне. Никой не оспорва думата холокост”, заяви Вълчев. В историята освен факти има и символика, нека сме верни на българската национална интелигенция, това е символиката и ние тази символика трябва да си я предадем на нашите деца, настоя още той.