Избрани Новини
ЗОП допуска некоректни и неизрядни икономически играчи
Приемат скандални текстове под претекст, че са изискване на Брюксел
Парламентът още не е гласувал и една пета от изцяло новия Закон за обществените поръчки (ЗОП), а вече избухнаха няколко скандала около съмнителни текстове, които трасират магистрали за корупция и субективни решения. Особено смущаващи са новините от четвъртък, когато депутатите приеха, че в обществени поръчки могат да участват дори фирми, които са изпаднали във фалит, не си плащат данъците, имат провали при предишни обществени поръчки и т.н.
Според гласуваните текстове възложителите ще имат право да допускат "по преценка" кандидати, които имат нарушения и присъди в досието си. Това ще отприщи още корупция в област, която и бездруго е сред най-покварените в България, са първите реакции на бизнеса, експерти и политици. "Вървим към скандал в Европейската комисия", предупредиха вчера от строителната камара.
Законопроектът, който е подготвен от правителството, съдържа над 500 страници с 250 члена. Той трябва да замени сегашния ЗОП, приет през 2004 г. и от тогава подложен на почти непрекъснати и тежки ремонти. Само през миналата година той претърпя шест поправки. В мотивите на МС към проекта пише, че е необходим изцяло нов закон, защото трябва да пренесем в него двете нови европейски директиви за обществените поръчки и защото действащият закон не може да понесе още кръпки.
При приемането на скандалните текстове онзи ден управляващото мнозинство парира критиките с дежурното: това е изискване на евродирективите. Данаил Кирилов от ГЕРБ уверяваше, че правилата на ЕС налагат да се даде възможност и на фирми с лоши досиета да участват в обществените поръчки, за да няма дискриминация. Според гласуваните текстове и осъдени за измами и пране на пари могат да печелят търгове, ако са реабилитирани - стига възложителят да прецени, че това не е проблем. Изпълнители могат да бъдат дори фирми, чиито шефове или собственици са се опитали да подкупят или излъжат тръжната комисия с неверни данни. По усмотрение ще бъдат допускани и такива, които са се провалили с предишна поръчка и договорът е бил прекратен, гласува мнозинството в парламента с мотива: "Така иска Брюксел".
В. "Сега" установи, че всъщност евродирективите казват съвсем друго - не бива да се допускат до обществени поръчки икономически играчи, които са участвали в престъпни схеми, били са признати за виновни за корупция, за измами, пране на пари, неплащане на данъци и осигуровки и др. Директивата изрично посочва, че всяка държава от ЕС може да предвиди в своето законодателство прескачане на забрани, но само в екстрени случаи, когато се налага спешно действие във важен обществен интерес. Дори са посочени и конкретни случаи - например ако се налага незабавна доставка на ваксина или на аварийно-спасително оборудване.
Българският проект обаче е доста "по-щедър" към неизрядните и некоректните фирми. Възложителите ще могат да сключват договори с изпълнители, които дължат данъци и осигуровки, но са се разбрали с НАП за разсрочване, отсрочване или задължението им е по акт, който не е влязъл в сила. А последното означава, че фирмата може да е уличена в укриване на ДДС за милиони, но понеже обжалва ревизионния документ, може да бъде избрана.
Според евродирективата министерства, агенции, държавни фирми и т.н. трябва да имат право да режат кандидати за обществени поръчки само защото "честността им е под въпрос". Ето пасаж от евродокумента: "Възлагащите органи следва да имат възможността да изключват икономически оператори, които са се оказали ненадеждни, например заради нарушения на екологични или социални задължения, включително правилата за достъпност за хора с увреждания, или други форми на тежки професионални нарушения - например нарушения на правилата за защита на конкуренцията или на правата върху интелектуална собственост. Следва да се поясни, че тежкото професионално нарушение може да постави под въпрос честността на икономическия оператор и по този начин да го направи неподходящ за възлагането на обществена поръчка, независимо че разполага с техническия и икономическия капацитет".
"Този парламент е изтъкан от лобита, затова имахме опасения, че може да се прокарат подобни текстове. Ако продължава така, ще вдигнем скандал в ЕК", заплаши инж. Иван Бойков от Строителната камара по повод даването на широка власт на възложителите да преценяват дали една фирма е ненадеждна и дори има ли риск да извърши следващи нарушения и престъпления (което е работа на съдии и прокурори). Според Бойков в действащия закон има добър ограничителен текст за участници в търговете, които имат задължения към държава и общини например, а и самата директива е ясно разписана и не може да бъде оправдание за лоши текстове.
Вместо да реши проблеми, новият ЗОП ще затрудни още повече фирмите, ще отвори врати за нови корупционни схеми, ще отприщи лавина от жалби и закъснения на процедури. Това бяха първите коментари на Българската стопанска камара и на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ). "Новият закон не бива да позволява субективно "тълкуване" кой може да участва в обществена поръчка и кой не", подчерта пред в. "Сега" председателят на АИКБ Васил Велев.
Топ Новини