"Съжителството" пада, учениците ще учат 4 пъти "История славянобългарска"

Общество

17-03-2016, 07:02

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Заради обществения натиск "Даваш ли, даваш, Балканджи Йово" се връща

Силният обществен натиск принуди просветния министър Меглена Кунева да махне "съжителството" в Османската империя от програмата по история за 6-и клас, въпреки че проблем с термина на практика няма, пише в. "Сега". Със същия мотив фолклорната песен "Даваш ли, даваш, Балканджи Йово" пък ще бъде върната обратно, но не по литература в 5-и клас, където бе досега, а в междупредметните връзки по история за шести клас. Това са част от редакциите, които ще бъдат направени в първоначалния вариант на нови учебни програми за 6-и клас, подготвени от екипа на бившия министър Тодор Танев и коствали оставката му.
Корекциите бяха представени пред ученици от Втора английска гимназия в столицата, където вчера Кунева и заместникът й Диян Стаматов отговаряха на чинно прочетени от листчета въпроси на ученици. "Ако хората кажат, че искат да се учи дадено произведение, ние трябва да ги чуем", мотивира се министърът. "Да, много е важно да се знае, че ние се вслушахме в мнението на учителите", отговори и Стаматов на въпрос дали "съжителството" се маха заради общественото недоволство.
Промените по история не са огромни, но затова пък ще успокоят част от хората, които се вдигнаха на бунтове срещу "подмяната" на турското "робство" със "съжителство". На практика такава нямаше, тъй като и според старата, и според новата програма по история 6-класниците трябваше да могат да дават примери точно за съжителството между традициите на българите и другите народи по време на османското владичество. При представянето на новостите обаче погрешно бе интерпретирано, че се заменят едни термини с други и така се заличава националната памет. Стигна се дотам премиерът Бойко Борисов да обещава на недоразбрали кметове от Карлово и Сопот, че лично ще брани "робството" в програмите.
Новата формулировка в темата за османското владичество вече звучи така: Учениците трябва да дават "примери от всекидневието за традициите на различните религиозни общности в българските земи". Подтемата "Обществата в Османската империя" пък вече е преименувана в "Контакти и конфликти във всекидневието". Към темата за религията е добавена ролята на православието, което липсваше в първоначалния вариант, включени са и три нови понятия - "кадия", "община" и "дискриминация".
Произведението "Даваш ли, даваш, Балканджи Йово", определено за спорно от експертите в МОН, отново ще се върне заради многото предложения на учители в тази посока. То обаче е сложено не в програмата по литература за 5-и клас, където беше, а в междупредметните връзки по история за 6-и клас.
Откъсът от "История славянобългарска", който се преместваше от 6-и в 9-и клас по литература и в първоначалните проекти щеше да се учи още два пъти по история, според окончателния вариант ще присъства общо 4 пъти между 5-и и 10-и клас - веднъж по литература в 9-и клас и по история - в 7-и, 8-и и 10-и клас. Романът "Робинзон Крузо", който трябваше да слезе от 10-и в 6-и клас, пък изцяло отпада от програмата. Възрожденските песни на Д. Чинтулов "Стани, стани, юнак балкански" и "Вятър ечи" също остават да се учат по литература (но отиват от шести в седми клас), а не по музика, както първоначално бе съобщено. "Хубава си, моя горо" на Л. Каравелов остава в програмата по литература в 6-и клас. Песента "Къде си, вярна ти, любов народна" обаче окончателно минава в програмата по музика за 6-и клас.
В програмата по литература за осми клас, където съвременната българска литература се заменя със старогръцки митове, средновековни и ренесансови произведения, които сега се учат в 10-и клас, пък се добавят две нови творби - откъси от Библията за Исус и Богородица и два сонета от Шекспир.
ОТ ДЕБАТА
В речта си пред учениците министър Кунева определи учителите като ракетоносител на новия училищен закон. Според нея трябва да се наблегне и на междупредметните връзки. "Защо не свържем биологията с Айфеловата кула, която е модел на кост в човешкото тяло?", даде пример тя.
ЗАДЕН
Идеята на зам. просветния министър матурата да се раздели на три части, за да се пресече масовото преписване, изглежда ще се провали още преди да се е родила. "Личното ми мнение на директор и експерт е матурата да се раздели на три части, като едва след приключване на всяка част и предаването й учениците да могат да излизат от изпитната зала", коментира Стаматов. Допитване до голяма фокус група от ученици обаче показало, че младежите не са подготвени форматът на изпита да се сменя в движение. По думите му в МОН обмислят засилване на техническите средства срещу преписване, което не означава непременно повече камери.