Получаваме съобщения от властите на държавен имейл

Общество

24-03-2016, 06:33

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Системата за електронна идентификация няма да може да следи откъде я ползваме

Призовки от съда, актове от КАТ, данъчни съобщения и дори напомняния, че изтичат срокове, за да се изпълни едно или друго задължение. Това ще е пощата, която всеки българин ще може да получава от държавните и местните власти на специален електронен адрес, пише в. "24 часа".  Там могат да пристигат и електронни фактури - например за ток и вода, тъй като доставчиците на такива услуги също са включени в Закона за електронната идентификация.
В сряда правителството одобри пътната карта за въвеждане на електронното управление на вицепремиера Румяна Бъчварова. Част от нея е и проект за въвеждане на електронната идентичност, който предвижда издаването на държавен имейл адрес за българските граждани.
“Държавен имейл е описателно, но всъщност става въпрос за т.нар. препоръчана електронна поща според Регламент ЕС 910 / 2014. На този адрес няма да се получава друга кореспонденция, от него няма да могат да се изпращат писма”, обясни Божидар Божанов, съветник по електронното управление в кабинета на вицепремиера Бъчварова.
Държавната електронна пощенска кутия ще е интегрирана със системата за електронна идентификация. Достъп до системата ще се получава с новата карта с чип за електронната идентификация, но ползването ѝ няма да е задължително. За да започне да получава съобщения от институциите по този начин, човек ще трябва да влезе в специален портал, да активира услугата и да я пренасочи към лична електронна поща, есемес или пр. електронен начин за комуникация. След това на личната си поща ще получава известие за доставен документ плюс линк за преглеждането му. Може да влезе и да го прочете, може и да не влезе - няма задължение да го прави.
“Ако примерно 7 дни след изпращането на електронния документ човекът не е потвърдил получаването му, ще се изпрати хартиено писмо, както се прави и в момента”, обясни Божанов.
Съответно и административните срокове няма да започват да текат, преди да се получи електронно потвърждение или съответно обратна разписка при офлайн комуникация, че пратката е доставена. “Хората ще имат и право на избор коя точно комуникация с държавата да минава през тази пощенска кутия и коя да остане по стария начин”, казва още експертът.
Нито новата поща, нито самият електронен идентификатор ще дава възможност на държавата да следи движението на хората, категоричен е съветникът на вицепремиера Бъчварова. В закона е записана изрична забрана държавните регистри да записват айпи адрес на компютър или всякакви други серийни номера, чрез които може да бъде установено местоположението, от което човек заявява електронна услуга.
“Най-общо казано електронната идентификация е като трите имена и ЕГН-то в личната карта и ще служи на държавните институции да разберат кое е лицето, което иска някаква услуга.
Равносилно е на сегашното показване на личната карта”, обяснява Божанов. Като техническо решение идентификаторът може да е както част от личната карта, така и изваден отделно на друга смарткарта. Така хората, които имат все още валидни лични документи, няма да бъдат задължавани да ги подновяват, за да ползват електронната идентификация.
Като формат картите ще отговарят на банковите, така че ползването на някои услуги от държавата ще може да става дори през банкомат. При подновяване на личната карта пък всеки има правото да откаже да му бъде издаден електронен идентификатор. Тогава в картата ще има чип, но той ще е празен, докато не бъде заявено ползването му.

Никой няма да може да се представи за друго лице, ако не притежава конкретния чип и не знае съответния за него пин код. Никой не може и да клонира чипа, защото определени данни (т.нар. частен ключ) не могат да бъдат извадени от чипа.
След като администрацията получи заявката за съответния идентификатор, тя ще подава електронно запитване до център за е-идентификация в Министерството на транспорта. Той пък пуска запитване до МВР и ГРАО дали тази електронна идентичност е точно на този човек и връща отговор на конкретната администрация. “При достъп до данни на граждани от страна на служители ще се пази информация кой точно служител в администрацията е искал този достъп - това ще служи като гаранция срещу злоупотреба с данни или опити за злоупотреба с електронна идентичност”, твърди Божанов.
Отделно чиновниците от различните нива и администрации ще имат достъп само до тези от данните на гражданина, които са нужни за изпълнението на дадена услуга. “На данъчния не му трябва досието на шофьор от КАТ или здравния статус, съответно и на полицая не му е нужен достъп до данъчна информация”, обяснява той. Така реално достъпът на чиновниците няма да е по-разширен от настоящия, когато им се представяме с лична карта и ЕГН, категоричен е съветникът.
Освен за електронно заявяване и ползване на услуги чипът в личната карта може да служи и за представяне във физическия свят. Примерно при проверка
от КАТ, ползване на здравни услуги и пр.
За целта обаче ще е нужна допълнителна защита, тоест още едно ниво на заключване на информацията. Така човек ще дава при всеки отделен случай съгласието си съответният служител да работи с неговата информация и по-точно - ще позволява достъп само до определена част от нея. При пътна проверка ще е видимо само досието му в КАТ, при личния лекар - само здравното досие.
Пръстовият отпечатък, който въвежда здравното министерство, може да бъде допълнително средство за по-сигурна проверка в допълнение на стандартния пинкод при идентификация, обяснява Божанов.
15-20 лв. ще струват четците
15-20 лв. ще трябва да плати всеки, който иска да ползва електронната си идентичност. Парите ще са за закупуването на четец, в който да се слага картата.
Самите лични карти обаче няма да струват по-скъпо от сегашните, обещават от екипа на вицепремиера Румяна Бъчварова. Шефът на вътрешната комисия в парламента Цветан Цветанов обаче е скептичен за цената им. Затова той предложи засега електронната идентичност да не е в личната карта, а на отделен носител.
Картите ще поддържат и безконтактен достъп, планират от екипа на вицепремиерката. Тези четци са по-скъпи - стигат до 200 лв. Безконтактният достъп обаче дава възможност електронната идентификация да става през смартфон, като се свали приложение за активиране на четец.
Електронният идентификатор ще е технически неутрален, т.е. картата и електронните услуги ще може да се ползват през всеки браузър и всяка операционна система.
Eлектронен идентификатор ще може да се издава и на други носители освен личната карта. Плановете са да може да се качва и на флашката, на която е записан електронен подпис.
Всяка отделна администрация ще определя кои услуги ще се ползват с идентификатор и кои с е-подпис, като идеята е да се следва сегашният модел - услуга, за която се изисква човек само да си покаже личната карта, ще се ползва с идентификатор, а такава, за която сега се подписваме, ще изисква и електронен подпис. Паралелно обаче екипът на Бъчварова планира преглед на законите, така че част от услугите, за които сега се иска подпис, да преминат към идентификатора.