Избрани Новини
Хайде на влакчето!
21-05-2016, 11:00
Снимка:БНР
Автор:blagoevgradutre
Още по Темата:5 часа купонясваха студенти в теснолинейката Септември – Добринище
Препълниха теснолинейката за Трети март
Влаковете по теснолинейката Септември-Добринище вече си имат имена
Теснолинейката Септември - Добринище празнува 70-годишен юбилей
Теснолинейката Септември — Добринище на БДЖ е единствената действаща теснопътна линия в България
Теснолинейката Септември — Добринище на БДЖ е единствената действаща теснопътна линия в България. Тя е с междурелсие 760 mm. Разстоянието от 125 km между крайните гари се изминава за около 5 часа със средна скорост 25 км/ч. Теснолинейката се ползва както от жителите на общината, така и като туристическа атракция. На нейната територия са снимани множество исторически филми и клипове.
Трасето води от Септември (на главен път София — Пловдив) до Добринище през Велинград, Якоруда, Разлог и Банско, свързвайки най-западната част на Горнотракийската низина със Западните Родопи, Рила и Пирин. Поради особеностите на трасето през планината теснолинейката Септември — Добринище е известна още като Алпийската железница на Балканите. Трудният терен е определящ за ниската скорост на движение на влаковете. Гара Аврамово, намираща се на 1267 метра надморска височина, е най-високата гара на Балканите.
Железопътната линия е построена на няколко етапа между 1921 и 1945 година. Общата и́ дължина е 125 км и има множество изкуствени съоръжения — мостове, тунели и спираловидни изкачвания. През 2002 година е демонтирано отклонението Пазарджик — село Варвара.
Тъй като това е единствената теснопътна железница в България, тя е обект на туристически интерес както от български, така и от чуждестранни туристи. Теснолинейката е любима също и за почитателите на железопътния транспорт и често има организирани групи, дошли специално заради тази линия. БДЖ разполагат с няколко запазени локомотива на междурелсие 760 mm — 10.76, 504.76, 609.76, 613.76. Към началото на 2011 г. само 609.76 е реставриран и редовно обслужва туристически влакове по линията. Има планове за възстановяване и на останалите локомотиви. Уникален за България и в света е и маневреният дизелов локомотив с хидравлична предавателна система, произведен от Henschel — 80 001.2, нуждаещ се от възстановителен ремонт.
Любопитни факти:
• Първите парни локомотиви са имали имена „Искър“, „Фердинанд“, „Струма“, „Марица“, „Люба“. За задвижването на локомотива „Люба“ всеки месец са внасяни висококалорични въглища от Англия.
• След откриването на железопътната линия Пазарджик остава встрани от железопътните връзки, изградени по това време и жителите на града обявяват 2 август 1926 г. за траурен.
• Част от дейстието във филма „И Господ слезе да ни види“ от 2003 г. се развива по теснолинейката.
Топ Новини