Строителството на АМ Струма между Кресна и Сандански започва през септември

Нов вариант на магистралата през Кресненското дефиле предвижда трафикът по посока Кулата - Благоевград да преминава през нов отдалечен от сегашното трасе маршрут

През септември започва строителството на автомагистрала „Струма“ между Кресна и Сандански. Това съобщи пред БТВ министърът регионалният министър Лиляна Павлова. От думите ѝ се разбра, че отсечката е с дължина от 24 км и е обособена в лот 3.3.


Договорът за стореж на лота бе подписан през септември миналата година с консорциума "Струма - Лот 3.3". Обществената поръчка е на стойност близо 281 млн. лева.


През новия строителен сезон догодина , ще започне да се строи и отсечката от Благоевград до Крупник с дължина от 13 км., съобщи още Павлова. Договорът за строителството бе подписан в края на 2015 г. с обединение "АМ СТРУМА 3.1", а сумата за изграждането на отсечката е 186 млн. лв.


Паралелно с това ще се изгражда тунел „Железница“, който ще бъде най-дългият в България с обща дължина на двете тръби от почти 5 км. Стойността на съоръжението е 250 млн. лв.


„17 фирми подадоха оферти за строителство. Този факт показва доверие на компаниите към нас и нашата работа“, коментира министър Павлова. Тя подчерта, че става дума за изключително сложно съоръжение, като освен тунел с магистрален път в него, ще се изградят два виадукта на входа и изхода, както и всички видове системи за безопасност на движението. „Не може да се правят паралели при строителството на тунели, защото всичко е специфично“, подчерта министър Павлова.


По отношение на строителството на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, регионалният министър информира, че има сериозен напредък. До момента са предложени 4 варианта за преминаване на 20-километровто трасе. Най-новият вариант, който среща сериозна подкрепа, е изграждане на отделно трасе в посока Кулата - Благоевград. По този начин сегашният път ще се ползва само за движение по посока Кулата. Вариантът включва изграждане на околовръстен път на Кресна и трасе, с което ще се заобиколи дефилето. По проект има 5 тунела, доста виадукти и съоръжения. „Така ще се реши въпросът с екологията и безопасността на движение“, убедена е министър Павлова. Според нея по този начин няма да се затрудни и движението към Гърция, защото ще има минималния ограничения по съществуващото трасе по време на строежа. Тя бе категорична, че новият вариант няма да оскъпи проекта. „Категорично отпада строителството на дълъг тунел в дефилето, а идеята за съоръжение тип „етажерка“ не среща солидна подкрепа от еколозите, защото все пак става дума за сериозно строителство“, каза още регионалният министър.


Министър Лиляна Павлова потвърди и приоритета на правителството за изграждането на АМ „Хемус“. През септември ще са готови документите за обявяване на процедура за избор на изпълнител за строителството на 16,5 км от п.в. „Белокопитово“ към Търговище, а до края на август ще се отварят офертите за строежа на 10-километров участък от Ябланица до Боаза, стана ясно от думите на министъра.


„Там имаме готовност да започнем строителството незабавно, защото нямаме проблем с отчужденията на земи, което е най-сериозният проблем при изпълнението на инфраструктурни обекти“, отбеляза Павлова. За останалите участъци от северната магистрала ще се извърши препроектиране, за да се избегне строителството на скъпи съоръжения през местности със сложен релеф. „Целта ни е да постигнем по-ниска цена на магистралата и с ресурса, който осигурим, да построим повече“, заяви тя. Павлова напомни, че не може да разчитаме на европейски средства за строителство на „Хемус“, затова финансирането ще идва от бюджета, тол-такси и продажбата на винетки. „Изграждането на ТОЛ-системата ще е на стойност 200 милиона лева, но ще бъде за сметка на избрания изпълнител. Идеята е изграждането на самата система да бъде направена за сметка на избрания изпълнител, да я авансира и след като заработи и започнем да събираме приходи от ТОЛ-такси, да започнем да му изплащаме внедрената система, а в бъдеще тя сама да се издържа и съответно да можем да реинвестираме в тези пътища, които искаме да изградим“, обясни министърът. Тя за пореден път подчерта, че ТОЛ-таксите ще бъдат само за водачите на тежкотоварни автомобили, които ще заплащат за изминато разстояние.


Регионалният министър съобщи още, че е възложила проектиране и изграждане на кръгово кръстовище, с което щ се реши проблема с пътния възел на АМ „Струма“ при Кочериново. „Трябва да отбележим, че инцидентите там не са заради опасно съоръжение, а заради висока скорост и неспазена дистанция. Съгласна съм, че левият завой е опасен, но все пак не може да се подхожда непредпазливо. Заради честите инциденти имаме идея за ново кръгово движение и така ще се облекчи влизането и излизането от Кочериново“, заяви министър Павлова.



Снимка на Деня

Щрихи от Плевен