5 млн. лв. оборот от магии

Най-често срещана е тази със сапун с набодени игли

Хората вярват, че съществуват сили, които могат да повлияят на съдбата, здравето, дори на живота им, и хвърлят луди пари, за да се отърват от тях Да те застигне черна магия! Тази клетва е смятана за една от най-страшните. Мнозина вярват, че има сила, която нанася непоправими поражения на човека. И са убедени, че ги е застигнала прокоба. Тогава хукват по баячки, врачки, ходжи, за да им развалят проклятието. Хвърлят луди пари, като сумите варират от няколкостотин до десетки хиляди според възможностите на клиента. “Българинът много вярва в тези явления, които отговарят на термина “социален факт”, въведен от Марсел Мос, смятан за един от основоположниците на френската антропология”, казва пред “24 часа” гл. ас. д-р Виолета Коцева от катедра “Етнология” в СУ “Св. Климент Охридски”. Десетки нейни теренни проучвания у нас сочат, че хората са податливи.
“В исторически аспект може да се направи извод, че там, където в демографско и религиозно отношение нещата са динамични, хората са убедени, че съществуват сили, които могат да повлияят на тяхната съдба, здраве и дори живот”, казва Коцева, която е посветила голяма част от изследванията си на лечебната магия. Според нея обикновено, където има кризисни периоди, свързани с динамика на движение от отделни групи, се наблюдава концентрация на значителен брой баячки, гадателки и магьосници. Такъв бил например Карнобатският край. “В момента българското село е в колапс. Хората нямат пари да си позволят да ползват традиционна медицина. В доста от малките населени места няма и лекари. Това отприщва връщане към стари форми на лечение”, твърди д-р Коцева. В почти всички краища на страната най-често срещано у нас е леенето на куршум срещу страх. Баячката разтопява олово и в купа с вода над главата на пациента нарича наум, без да произнася на глас сакралните думи. Сипва разтопеният метал в течността, той се втърдява и се образуват фигури. Врачката по тях гадае от какво е причинена уплахата и уверява, че вече не действа. Човекът отсреща е доволен, че се е отървал от страха. Спи три дни с куршума под възглавницата и накрая го хвърля в течаща река, за да отмие лошото. Според твърденията на няколко врачки, до които се допита “24 часа”, годишният оборот от разваляне на магии бил поне 5 млн. лв. ”Хората са най-склонни да плащат за разваляне на магии. Не толкова да им се гледа бъдещето. Повечето ни посетителри са убедени, че им е направена магия, а често пъти са намерили съмнителни предмети, казва една от тях. Колко се плаща за правене на магии може само да се гадае. “Тази практика битува в България по ред причини. Една от тях е, че когато човек е пред нужда и изпитва голям зор, избира какъв тип лечение да му бъде приложено”, разяснява етноложката. По думите ѝ тази терапия запълва ниша, която е различна от научната медицина.
“Баячката те приема в дома си, прави ти дори кафе, общува на твоя език, предразполага те Нещо, което лекарите не ти предлагат”, разсъждава д-р Коцева. Смята се, че умението да лекуваш по този начин или да откриваш магии е сакрална дарба, която се предава по тайнствен начин от баба на дъщеря или от баба на внучка. Под “магия” се приема индивидуалното зловредно потребление на някаква вяра. Има разлика между заклинания и религия. Първото е вид индивидуално подобие, докато религията обслужва големи социални интереси”, твърди изследователката. Според разбиранията на хората с магия можеш да навредиш на някого или да му помогнеш. Затова се делят на черна и бяла. Едната е за лошо, най-често за смърт и болест, а другата е за добро. Тя се прилага обикновено, за да събере разделени. Към бялата магия спадат и лечебните практики като леене на куршум и баене срещу страх. Съществува също и метеорологична магия. Чрез нея се предизвиква дъжд за берекет. Най-голям ужас българинът изпитва от черната магия. Според учените тя се практикува от “външни хора”. Ако е предназначена да порази християнин, тогава проклятието се “изработва” от мюсюлмани или цигани.
“Смята се, че е прерогатив на ромски групи", допълни д-р Коцева. Най-често срещана е тази със сапун с набодени игли Нарича се името на човека, за когото е предназначена. Сапунът се слага във вода и започва да се топи. По същия начин трябва да се стопи и този, за когото е наречена. Много често по места баят за урама - болест, която човек получава, нагазвайки нечисти места. За такива се смятат вода от мъртвец или самодивско хорище. В такъв случай се прилага лечение със специфична басня. Баячките не я разкриват, защото смятат, че ако я огласят, тя губи силата си, обяснява етноложката. У нас са известни още леене на восък, гадаене с кокалче от гергьовско агне, баене с брашно и сол. Напоследък се наблюдават и модификации. Баенето може да се извършва по телефон, скайп и интернет. Новите технологии са навлезли и при магиите. Те могат да се поръчват и развалят дистанционно.

Източник:"24 часа"