Открит беше форум „Библиотеките днес“

Библиотеката днес е като социална мрежа, която обединява и свързва хората с иновативни и прогресивни идеи от цял свят

С 4% се увеличава делът на децата, които превръщат четенето в хоби, показва изследване сред шестокласниците в България. В същото време 40% от учениците в този клас заявяват, че не могат да дочетат една книга докрай, защото им доскучава още след втората или третата минута. Около една трета от децата определят четенето като загуба на време, показват данните от проучването на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование. Това съобщи председателят на парламентарната Комисия по образованието и науката Милена Дамянова по време на официалното откриване на националния форум  „Библиотеките днес“. В дискусията за бъдещето на библиотеките ще се включат представители на над 900 институции от страната. Организатор на събитието е Фондация „Глобални библиотеки - България“.
Учениците, които четат за удоволствие, имат по-високи резултати в училище, посочи още Дамянова. Данните на PISA показват, че във всички държави през последните години се наблюдава отлив на учениците от четенето и книгата. Например средно около 37% от учениците в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие изобщо не четат за удоволствие. За сравнение в България делът на тези ученици е с 10% по-малко – около 28 на сто. Момичетата в България, които не четат за удоволствие, са значително по-малко от момчетата – съответно 17% и 38%, и резултатите на момичетата са значително по-високи от тези на момчетата. Данните от новото изследване PISA 2015 ще бъдат обявени официално следващата седмица, съобщи още председателят на парламентарната Комисия по образованието и науката.
„Любовта към четенето идва с възможността да избираш книгите и да имаш време да четеш. Много е важно библиотекарите, хората на словото да привличат семействата към света на книгите. Само така едно дете може да се научи да обича книгата, а това е абсолютна гаранция за грамотност, за интелект и за бъдещ просперитет, както на отделния човек, така и на обществото като цяло“, подчерта председателят на парламентарната Комисия по образованието и науката. Тя припомни, че законодателството дава възможност на училищата да работят съвместно с библиотеките в общи образователни програми. „И днес библиотеката продължава да е една от най-значимите културни институции в нашето общество. Това е не само място, в което човек може да се докосне до старинни томове, а и център за образование и култура, за споделяне на опит, за съпреживяване. Библиотеката днес е като социална мрежа, която обединява и свързва хората с иновативни и прогресивни идеи от цял свят“, обърна се Милена Дамянова към участниците във форума.