Избрани Новини
Павлова: Политиката на правителството доведе до икономически растеж и успешна година
01-12-2016, 18:03
Снимка:Пресцентър МРРБ
Автор:Мила Иванова
Още по Темата:Павлова: Няма как да бъдем в правителство, в което не участва ГЕРБ
Павлова: ПФ не подкрепя програмата за саниране
Павлова проведе среща с новоизбрания председател на Камарата на строителите
Л. Павлова: Започва изпълнението на първите проекти за над 34 млн. лв. по програмата със Сърбия
Тя представи основните възможности за бизнеса чрез програмите, по които работи министерството
Благодарение на консервативната политика на правителството, заради която бяхме критикувани от мнозина, и на съвместната ни работа с бизнеса днес отчитаме успешна година, икономически растеж, който много хора не очакваха, и безработица под средните нива. Има политически турбуленции, но не трябва да позволяваме те да оказват влияние. Завършваме годината с излишък, който ще служи и като буфер. Част от тези средства бяха предоставени вчера за инвестиции. Без значение какво е следващото управление, те трябва да продължат, за да бъдат устойчиви. Това коментира на среща на Българския икономически форум днес министърът на регионалното развитие и благоустройството (в оставка) Лиляна Павлова.
Тя представи основните възможности за бизнеса чрез програмите, по които работи министерството и подчерта, че благодарение на добрата съвместна работа с местните власти Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013 г. е приключила успешно с много резултатни инвестиции в градска среда, пътища, инфраструктура, училища, театри.
През настоящия период по програма „Региони в растеж“ с общо 3 млрд. лв. чрез по-специфични мерки ще бъдат подкрепени по-големите градове като двигатели на растежа и по-малки градове в сферата на енергийната ефективност, посочи Павлова. Тя напомни, че вече са утвърдени всички инвестиционни програми на 39-те най-големи общини в страната и е ясно за какво ще бъдат инвестирани предвидените за тях 1,5 млрд. лв.
Регионалният министър в оставка запозна участниците в срещата с възможностите за участие на бизнеса в програмата, което е възможно чрез използването на т. нар. финансови инструменти. В резултат на успешния опит през предишния програмен период сега започваме с 300 млн. лв., които очакваме да бъда удвоени или дори утроени, като управлението на фонд мениджъра е първата възможност за участие на бизнеса тук, посочи Павлова. В начално на следващата година предстои да се обяви процедура за фонд мениджър – банкови или финансови институции, които да го управляват, като се планира да бъдат създадени три фонда – за София, за Северна и за Южна България, които ще бъдат за градско развитие и за подкрепа на туризма. Благодарение на безвъзмездния ресурс, който се предоставя като стартов капитал от Оперативна програма „Региони в растеж“ кредитирането става нисколихвено и за по-дълъг период, с възможности за почти минимално обезпечение, като има и социален ефект, допълни тя.
Регионалният министър коментира още, че пътищата се финансират чрез четири източника на средства – оперативните програми „Региони в растеж“ и „Транспорт и транспортна инфраструктура“, от бюджета и чрез заеми. Наличният ресурс в ОПРР 2014 – 2020 е 380 млн. лв., като половината вече са договорени и са избрани изпълнителите за пътните отсечки – основно в Северна и Северозападна България, които ще се рехабилитират, посочи тя.
За АМ „Струма“ има налични 1,2 млрд. лв. европейски средства и ако не се възползваме от тях, ще бъдат загубени безвъзвратно, подчерта министърът. Тя съобщи, че е избран изпълнител за участъка между Благоевград и Крупник, а до седмици предстои избор на строител на тунел „Железница“, като се очаква трасето да бъде завършено през 2018 г. Тече усилена работа и по участъка Сандански – Кресна, който според темпа на работа в момента може да бъде готов и по-рано от предвидения по договор срок, информира Павлова. За последните 20 км, които остават – през Кресненското дефиле, е намерен вариант, според който движението в посока Благоевград – Кулата ще се запази по съществуващото трасе като се предвидят специални екологични решения за опазване на животните, а в обратната посока то ще се осъществява чрез т. нар. източен обход, като се предвижда да бъдат изградени пет тунела и пет големи виадукта
След 2020 г. инвестициите в базисна инфраструктура ще бъдат основно чрез финансов инженеринг, а пътната инфраструктура ще се финансира от държавния бюджет или чрез заеми. Затова предложихме промяна за таксуване преминаването по републиканските пътища в страната и стартирахме процедура за въвеждане на тол – система. Надявам се след като приключат обжалванията, през следващата година да се избере изпълнител и от 2018 г. тя да може да заработи, защото през първата година очакваме приходи от поне половин милиард лв., а след това те могат да достигнат до 1 млрд. лв. годишно. По този начин ще могат да се рехабилитират всички участъци в лошо състояние и да се осигурят необходимите средства за доизграждането на АМ „Хемус“ и другите приоритетни трасето, заяви регионалният министър. Тя съобщи, че до дни се очаква избора на изпълнител за участъка от Ябланица до Боаза на северната магистрала, а до седмици и за втория – от Белокопитово в посока Шумен.
След години прекъсване започна изграждането на новия язовири за питейна вода в страната, а чрез специална технология се рехабилитира яз. „Студена“, напомни Павлова и допълни, че се оказва подкрепа на общините, за да завършат реформата във ВиК отрасъла, след което да получат достъп до разполагаемите близо 2 млрд. лв. европейски средства за инвестиции в него.
Министърът коментира още, че с реформа в кадастъра покритието с кадастрална карта на страната ще бъде над 90 %. От миналия месец услугите са изцяло електронни и с 30% по-евтини, като скици могат да заявяват и издадат отвсякъде, информира тя. Предложихме и промени в Закона за устройство на територията, с които предвиждаме да облекчим бизнеса, защото предложихме отпадане на изискването за извършване на ОВОС ако за дадена територия има одобрен общ устройствен план, окрупняване на категориите строежи и съкращаване на сроковете за предоставяне на услуги, съобщи Павлова.
Тя напомни, че благодарение на излишъка в бюджета бяха осигурени предвидените за Националната програма за енергийна ефективност 1 млрд. лв. и посочи, че разплащанията по одобрените текущи проекти е гарантирано. Ще предложа да бъде направен политически консенсус и програмата да бъде подкрепена, за да продължи, ако бъде приет бюджетът, защото тя има ясен социален и икономически ефект, а безспорни са и екологичните ползи от нея, коментира Лиляна Павлова.
Топ Новини