КЗП забрани нелоялни практики на онлайн търговци

Заблуждавали с невярна информация за съставните материали и цените на продаваните от тях продукти

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на онлайн търговец да подвежда клиентите си, че продава маси с MDF плоскости с естествен дъбов фурнир, докато в действителност покритието им е релефно PVC фолио с цвят „дъб”.  

Въпросният електронен магазин www.jysk.bg представя артикула с наименованието „Маса Thyholm” 120 см. метал/дъб”. Към момента на проверката в разширеното описание е посочено, че MDF плоскостите са с дъбов фурнир от „много дребно нарязани, залепени под натиск дървени влакна”. Добавена е и информацията, че „дъбът е вид много устойчива твърда дървесина”. По такъв начин у потребителя остава погрешното впечатление, че на доста изгодна цена от 75 лв. може да закупи маса от дъб с метална конструкция с размери 80 х 120 х 76 см. В случай че търговецът не извърши промяна на заблуждаващата информация, ще последва втора санкция – този път за неизпълнение на заповедта за забрана на нелоялната практика.

Електронният магазин www.propharmaonline.com пък е поддържал на страницата си липсващ в склада му артикул с атрактивна цена, на която не е бил в състояние да го достави. Дни след потвърдена по електронната поща заявка, представител на търговеца се е обаждал на клиента и го е уведомявал, че цената на въпросния продукт („Трестан шампоан седем билки”) не е обявената на сайта и впоследствие потвърдената по имейла 3,39 лв., а 7,79 лв.

И в двата случая чрез невярна информация при обявена промоция потребителят е привлечен да закупи стоки на около два пъти по-ниски от редовните цени. В единия става дума за нереално намаление, а в другия – за подвеждащи данни за съществени характеристики на предлаганите продукти – все едни от най-важните елементи, които имат пряко отношение при вземането на решение за покупка.

Комисията е категорична, че това са нелоялни търговски практики, поради което е издала заповеди за забрана прилагането им в бъдеще. Санкциите са до 30 000 лв. за всеки от търговците.

Съвети към потребителите:

  • - Имайте предвид, че повечето електронни магазини потвърждават заявките автоматично с въведените в системата параметри, които могат да се окажат неактуални. В такива случаи сигнализирайте в КЗП.   
  • - Препоръчително е в допълнителна комуникация с представител на търговеца да препотвърдите най-важните детайли – цената и съществените характеристики на продукта.
  • - Настоявайте сделката да се осъществи при  първоначално обявените параметри или се откажете от покупка.

 

Препоръки към търговците:

  • - Грижете се въведената в системата Ви информация за наличностите и цените на предлаганите от Вас артикули да бъде винаги актуална.
  • - Предоставяйте на клиентите си само проверени данни за характеристиките на продуктите.
  • - След като веднъж сте потвърдили заявката на клиент, Вие сте длъжни да я изпълните при уговорените условия.