КЗП за шезлонзите и шалтетата на плажа

Принудителното заплащане за наем на шезлонг с шалте в комбинация е нелоялна практика, заяви пред Нова ТВ, Димитър Маргаритов, председател на КЗП

Принудителното таксуване при отдаването под наем на шезлонг и чадър в комбинация с шалте без потребителят да има право да избере само едно или комбинация от тях е нелоялна търговска практика, категоричен е  председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Той посочи пред Нова ТВ, че проверка на контролния орган на принципа „таен клиент” е установила, че на табелата на плаж „Нестинарка” са обявени поотделно цени за всяка от услугите, но потребителят по никакъв начин не разбира, че не може да си наеме само чадър и шезлонг, а задължително и шалте. Маргаритов показа констативния протокол, в който са отразени тези обстоятелства, и съобщи, че предстои на следващото си заседание Комисията да се произнесе за наличие на нелоялна търговска практика. По закон санкцията за подобно нарушение е до 30 000 лв., а при повторно – до 50 000 лв.

 

Подобна нелоялна практика на плажа се установява за първи път, но в Комисията вече са постъпили първите сигнали от туристи чрез разкритите за този сезон виртуални приемни по Черноморието. „Тези сигнали основно касаят хотели и заведения – дублирани резервации, непредоставяне на услуги, които първоначално са били обещани от туроператора или хотелиера”, конкретизира председателят. И уточни, че такива нарушения са срещани и в изминали сезони, но няма тенденция да се прилагат от едни и същи търговци.

 

В отговор на въпроса как се регламентират и контролират атракционите в морските курорти Маргаритов обясни, че аквапарковете са строителни съоръжения, които се въвеждат в експлоатация по съответния ред. Има стриктни изискванията и условия, на които трябва да отговарят. Задължително е воденето на техническа документациа за регулярното провеждане на профилактика на тези обекти – нещо, за което Комисията следи. През миналата година в началото на сезона КЗП е проверила всички аквапаркове, като нарушения не са установени.

„Регулярно проверяваме, но тъй като не можем да сме навсякъде по всяко време, с тези виртуални приемни направихме така, че да сме бързо достъпни за хората и когато те усетят някаква нередност, нашите екипи да могат да реагират максимално експедитивно”, добави той.

 

Маргаритов проследи и експеримента на Нова телевизия, при който лабораторно изпитване на взети проби от алкохол от заведения по морето и в столицата показа резултати в норма, разреден алкохол и такъв със завишено количество метанол. Той пое ангажимента официално да бъдат взети проби от местата, от които са тези, за да може и Комисията да направи това по надлежния ред и при установени несъответствия да се наложат санкции. Председателят показа как изглеждат взети от Комисията проби за изпитване на спиртни напитки. И обясни как този механизъм осигурява гаранцията, че пробата е от дадения вид и е взета от конкретното заведение. Той съобщи, че от началото на сезона са взети около 25 проби, като контролът продължава. През миналата година при 30 проби в четири от случаите са установени отклонения. „Едната група проблеми е свързана с разреждането. В два случая от тези четири. Другите проблеми бяха свързани по-скоро с несъответствия, които още при производителя се срещат. В единия случай беше обявена напитка водка, но изпитванията показаха, че тя не отговаря на минималните изисквания по отношение на физико-химичен състав и алкохолните градуси”, каза още Маргаритов и обясни, че това се квалифицира като нелоялна търговска практика. Той подчерта, че опасен алкохол не е установяван. Но припомни случая от лятото на 2015г., когато Комисията заедно с Икономическа полиция установи туби с наливен алкохол, скрити в контейнери за смет в един от големите морски курорти. Оттогава насам комисията не се натъквала на подобни случаи. Маргаритов настоя, че координацията между институциите и по отношение на контрола на алкохола е важна, защото без Митниците, без Икономическа полиция Комисията трудно би се справила, въпреки че технологията, по която работи, дава достатъчно гаранции по отношение качеството на резултатите.