В АПИ отвориха офертите за изграждането на ТОЛ-системата

КЗК: 14 са жалбите за обществената поръчка до сега, ние юристите го казваме - това е злоупотреба с право, защото по същество жалбите не са основателни

В 17:00 часа в Агенция „Пътна инфраструктура“ отвориха офертите за изграждане на тол системата за тежкотоварни автомобили, която се бави вече повече от година. Шест са офертите, които са постъпили в АПИ, всичките на 19 май 2017 г. Фирмите, които участват са обединение на български и чуждестранни фирми, сред тях има и унгарски консорциум с опит в изграждането на тол системи. До късно ще продължи отварянето на шестте кашона с хиляди страници документация.
Фирмите са:
1. Обединение БГ път
2. Капи трафик солюшънс
3. Толлнет АД
4. Сиела норма АД
5. Обединение телетол
6. Консорциум тол България

Много интересно става около търга за ТОЛ системата. 14 са всъщност само за една година жалбите срещу обществената поръчка. Това съобщи председателят на КЗК Юлия Ненкова, цитирана от БНТ. Фирми за общо строителство с много нисък капитал, фирми с почти никакви печалби, унгарски, чешки компании са жалбоподателите.
 И в момента в КЗК има две висящи жалби срещу търга.


Две от фирмите, подавали най-много жалби срещу търга, са „Мархинженеринг“ и „Алтима България“. „Мархинженеринг“ е фирма, регистрирана в Суходол, но с адрес за кореспонденция в столичния квартал Младост. Оказа се, че на този адрес отдавна няма такава фирма.
Алмита България също не е на посочения в Търговския регистър адрес. Фирмата е собственост на хърватско софтуерно дружество и капиталът ѝ е 100 лева.
Мотивите за обжалванията са повече странни.
 От април миналата година досега към КЗК са подадени 14 жалби, 7 са разгледани и отхвърлени. Мотивите на подобни фирми са най-вече къси срокове на поръчката. Други се жалват, че не е ясно дали изпълнителят трябва да купи бордовите устройства за ТОЛ системата например.
Юлия Ненкова, председател на Комисията за защита на конкуренцията: Ние юристите го казваме - това е злоупотреба с право, защото по същество жалбите не са основателни, просто се пишат жалби, за да може да се спира процедурата, да се протака във времето.
Средно една жалба се разглежда 30 месеца, което бави всеки търг. И в момента в КЗК има две висящи жалби, по които предстои произнасяне. Ако търгът отново се провали, държавната Автомагистрали ще поеме изграждането на системата.
Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Ако оттук нататък не се стартира реализирането на проекта по така зададената процедура, резервният вариант е държавата да си го възложи на държавна компания, в случая - „Автомагистрали“, която е към Пътната агенция и да започне самото изграждане и след това оперирането от държавната компания.
Превозвачите, които ще бъдат най-засегнати от новата система, са против сега обявения обхват на таксите- магистрали, първи и втори клас пътища.

Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи: Навсякъде се говори, че фокусът ще бъде транзитното движение. Добре, нека да бъде автомагистралите и онази част от първи клас пътища, които са част от еврокоридори. Останалите пътища не би следвало да са засегнати от ТОЛ системата.

МРРБ обмисля завеждането на насрещен иск срещу фирмите, бавили умишлено търга за ТОЛ системата.