К. Вълчев: Държавата обмисля допълнителни стипендии

Освен стипендиите, МОН ще стимулира ученици да запишат инженерни и педагогически специалности

В България има сериозен недостиг на инженери и педагози. Затова образователното министерство започва инициатива за стимулиране на кандидат-студентите да изберат именно тези специалности.

Министърът на образованието Красимир Вълчев съобщи пред ТВ Европа, че държавата обмисля да отпусне допълнителни стипендии на студентите от инженерните и педагогическите специалности. Причината – у нас има сериозен недостиг на такива кадри на пазара на труда.

„Студентите, които се обучават в тези професионални направления ще получават допълнително подпомагане и приемът при равни други условия ще бъде по-голям. И за следващата година, това, което предоставяхме като стипендии, като допълнителни стипендии със източник ЕС, планираме да предоставяме такива стипендии от държавния бюджет“, заяви Красимир Вълчев.

Освен допълнителните стипендиите представители на министерството ще се срещнат и с учениците. За да ги стимулират да запишат инженерни и педагогически специалности.

„Много е важно това да насочим търсенето на студентите. Това го правим с предвиждаме да направим информационна кампания сред учениците“, каза министърът. По ниски такси за студентите, обучаващи се в приоритетните специалности. Това е още една от мерките, които обмисля да предприеме просветното министерство, за да създаде повече кадри в необходимите професионални направления.

„Нашето желание е тежестта на студентите по тези професионални направления да бъде по-ниска. Една такава промяна вече беше направена със закона за висшето образование. Тоест висшите училища могат да не определят, могат да определят по-ниски такси за тези приоритетни професионални направления. Могат и да не определят такси предвид това, че те получават допълнително финансиране, като при някой висши училища това допълнително финансиране достига и до 90 % . Като в общия случаи това е средно между 30% и 60% допълнително, които се предоставят на един студент.“