КЗП: Новите правила за онлайн търговията ни дават повече функции срещу нарушителите в сектора

Най-важното е въпреки еуфоричното настроение хората да запазят потребителско хладнокръвие и да не се поддават на първите „супер изгодни” оферти

„Най-важното е въпреки еуфоричното настроение хората да запазят потребителско хладнокръвие и да не се поддават на първите „супер изгодни” оферти както в конвенционалната търговия, така и в онлайн пространството, където българинът все по-често пазарува. Този коментар направи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред Bulgaria On Air по повод предстоящите празници и прогнозите, че активните онлайн потребители у нас ще похарчат средно по 235 лв. за подаръци.

„Понякога зад тези гръмки надписи не стои реално намаление или пък цените не са формирани така, както ни се представя”, предупреди Маргаритов и посъветва да се правят съпоставки на повече предложения. Той добави, че при намаления са установявани случаи на рекламиране на по-ниска цена, без стоката преди това да е продавана по-скъпо. „Това е нелоялна търговска практика, която се среща не само във връзка с големите кампании по празниците, но и в други сезони. По Коледа и Нова година допускам, че е възможно такива практики да зачестят”, каза председателят и потвърди, че точно за това ще следи Комисията в последния месец на годината.

В студиото на „България днес” Маргаритов коментира и гласуваните от Европарламента през миналата седмица нови правила за онлайн търговията, които да доведат до по-ефективна защита от некоректни оператори в дигиталното пространство. „Тези промени ще дадат възможност на националните правоприлагащи органи, който в България е КЗП, да упражняват повече функции и да изискват повече информация относно интернет търговците, особено при все по-широкото навлизане на интернет пазаруването и обмен на информация през социални мрежи и други платформи”, заяви председателят и уточни, че те ще обхванат всички онлайн търговци. Маргаритов каза, че все още у нас в процентно съотношение нарушенията в дигиталната търговия са повече спрямо тези в традиционната. „Стандартно в около 10% от случаите се установяват нарушения, в онлайн сегмента – в около 15-17%. Най-често или търговецът отказва да уважи правото на отказ в дадени от закона 14-дневен срок, или дълго време не връща обратно парите, въпреки че клиентът е върнал стоката. Предстои да положим допълнителни усилия и тези промени ще дадат възможност в тази посока, тъй като ще може да се изисква и информация от банки, от регистратори на домейни, а също така и да се блокират сайтове, ако се установи, че нарушават правилата и не са взели мерки”, допълни той.

Във връзка с 8-ми декември и очертаващата се като най-атрактивна дестинация Сърбия заради евтиния алкохол и възможността за пушене на обществени места, Маргаритов припомни, че новите правила за роуминга не се прилагат в страната и предупреди да се внимава с питиетата, тъй като „ниските цени може да са за сметка на качеството”. Той обобщи, че в минали периоди проблемите са били преди всичко студени помещения и настаняване по повече в стая от предварително уговореното. Според него подобни казуси възникват най-вече поради това, че „невинаги е обективно възможно на по-ниска цена да бъдат предоставени обещаните услуги”.