Българският длъжник – мъж под 30 години, образован и работещ

Портфейл

29-03-2018, 14:15

Снимка:

България утре

Автор:

Александра Милева

Всичко от Автора

Средният размер на необслужваният кредит на българина – 775 лв.

Традиционният българският длъжник е млад мъж до 30-годишна възраст, на трудов договор и най-често – на първа работа. Това показват данните от проучване на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ).

Най-добрите платци пък са концентрирани в големите градове на страната – София, Пловдив и Варна. За сметка на това обаче броят на некоректните расте в Бургас, Стара Загора и Русе. Възможно е вината за това всъщност да е на банките, отчитат колекторите. Причината – ако целта е експанзия на всяка цена и привличане на нови клиенти, понякога банковите служители надценяват реалните възможности на кредитополучателите.

Ръст в броя на препратените към тях случаи за събиране на вземане, отчитат колекторите. От 1,8 млн. през 2016 година, през вече са били 2017 г. броят им вече е 2,6 млн. „Няма нищо тревожно. До голяма степен кредиторите все още спазват дисциплината от годините на кризата, предприемат мерки по събиране от ден първи. В тази бройка влизат невинни просрочия“, заяви Миткова.

Защо задлъжняват фирмите?

Основната причини бизнесът да задлъжнее е неизползването на превантивни мерки, отбелязват от асоциацията.

Има и положителна тенденция – средният дълг на домакинствата в България пада сравнено със средната работна заплата. Средният размер на необслужваните задължения у нас през 2016 г. е възлизал на 912 лв. През миналата година сумата е чувствително по-ниска – 775 лв. „Дълговете са много по-поносимо бреме за съответните граждани“, заяви Райна Миткова – председател на АКАБГ. 

„Хората започват да теглят кредитни средства за по-добър и луксозен живот. Банките остават на първо място, но се увеличава дела на възложените случаи от небанкови институции. Теглят се малки кредити за по-спонтанни разходи, покупки. За пръв път забележим дял в проучването заемат и лизинговите компании“, уточни Александър Грихилес, зам.-председател на АКАБГ.

В момента тече и информационна кампания „Мисия платено“ насочена към по-младото поколение с цел финансова култура. Разработен е наръчник на длъжника, който дава възможност да разберем как да се справим при финансови затруднения. Първата инициатива, която вече е проведена е да научат децата как да правят бюджет и как да се съобразяват с него. Резултатите показват, че масово младежите не успяват да осъзнаят разходите си и как да се справят с тях. „Децата в София знаят много по-малко откъде идват парите, отколкото децата, които живеят извън София“, обясняват от асоциацията.