За новите правила за колетните пратки

Новините

01-04-2018, 16:25

Снимка:

ТВ Европа

Автор:

dobrichutre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Как да влезем на румънския пазар на потребителски стоки ?

Коментар на Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите

Потребителите и бизнесите вече ще имат възможност да сравняват и избират най-добрите условия за доставка на закупени онлайн стоки, особено след отпадането на гео-блокирането през месец декември тази година. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Бизнес темите” по ТВ „Европа” по повод новите правила за колетните пратки в Европейския съюз и специалния сайт на Европейската комисия с тарифите на куриерските фирми за местни и трансгранични пратки.

 „Европейската комисия си поставя за цел да събере и систематизира една голяма база данни, която ще бъде предоставена от доставчиците на такъв тип услуги. Тя ще съдържа информация за условията и цените, при които се осъществяват доставките на колетни пратки от съответния икономически оператор. Тази база данни ще бъде публикувана в специален сайт в интернет и от там потребителите, но и бизнесите, ще могат да се информират и да сравняват условията”, обясни Маргаритов. Той допълни, че към момента такава информация няма, а доколкото съществува частична, нейното систематизиране от потребителя или търговеца изисква сериозни усилия. 

 „Когато един търговец предлага в своя онлайн магазин при условията на отпаднало гео-блокиране стоки на една и съща цена за целия ЕС, той може да избере и съответния доставчик, който най-малко ще оскъпи сделката, за да бъде максимално изгодна и за неговия клиент”, изтъкна Маргаритов. От друга страна, потребителят ще има възможност да направи сравнение и информиран избор на фирмата, която ще му предложи най-изгодни условия, когато реши да се възползва от правото на отказ от покупката в 14-дневен срок, тъй като в този случаи разходите за връщането на стоката най-често са за сметка на клиента.

 Според председателя на КЗП основният проблем сега е, че „поради естествената диспропорция в териториалната големина на държавите, може да се стигне до там, че за преминаване на много по-голямо разстояние в рамките на една държава да се плати много по-малко, отколкото за трансгранична доставка на територията на ЕС на много по-малко разстояние”.

 Маргаритов поясни, че търсеният ефект с новите правила не е да се поставят пределни цени или да се унифицират тарифите, а да се даде възможност на двете страни за информиран и обективен избор по отношение на изгодността. „Това е доста разумен подход, защото той, без да въвежда тежки регулаторни процедури, отваря вратата за конкурентоспособността и за това посредством публичност и информираност да се намерят най-добрите условия, които биха позволили и на двете страни по потребителската сделка да се възползват от услугите на куриерските фирми”, коментира той. Същевременно обаче на национално равнище надзорните органи в съответните държави-членки ще могат да изискват всякакъв тип информация, която касае условията, при които тези доставчици предлагат своите услуги и да наблюдават дали те се спазват, както и да предприемат съответните мерки, когато това не е така.

„Очаквам преосмисляне на начина на ценообразуване, което до момента са извършвали тези доставчици в условията на неособено голяма прозрачност и на по-скоро национален тип мислене по този въпрос. Също – да се възприемат обективни критерии като например разстояние и  грамаж и те да са основното, върху което се стъпва при формирането цената на доставката”, каза още Маргаритов. Той изрази мнение, че така постепенно ще се стигне до намаляване на цените и до това разходите за куриерската услуга да не са чак толкова съществен компонент от една онлайн сделка, какъвто са сега.

Председателят на КЗП припомни, че Европейската комисия полага сериозни усилия за отпадането на всички виртуални граници на територията на ЕС, които в някаква степен спират устрема на потребителите да пазаруват онлайн. Освен настоящия пакет от мерки, който включва отпадането на гео-блокирането, по-прозрачните условия за доставката на колетите на територията на ЕС и подобряване контролните функции на националните правоприлагащи органи по отношение спазване новите правила и възможността за сваляне на заблуждаващо онлайн съдържание, той даде пример и с вече въведените регламенти във връзка с роуминга и банковите плащания при пазаруване и резервации в ЕС.