Избрани Новини
Строят трети терминал на летище София
Концесионерът ще трябва да реализира инвестиции за 600 млн. евро
Бъдещият концесионер на летище София ще трябва да изгради трети пътнически терминал на най-голямата аерогара у нас. Това става ясно от стенограмата от последното правителственото заседание. Вчера министрите одобриха стартирането на концесионна процедура за аеропорта.
Третият терминал трябва да бъде готов най-късно до 10 години след избора на новия стопанин на летището, обяснява пред колегите си транспортният министър Ивайло Московски. По думите му основният критерий за избора на концесионер ще е размерът на концесионното възнаграждение, който ще е с тежест от 55% при класирането на офертите. Оценката на техническото предложение ще формира останалите 45%. То ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.
Минималните изисквания към участниците в процедурата са: да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно; да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро и да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро. Концесионерът ще има задължения да реализира инвестиции в размер не по-малък от 600 милиона евро за срока на концесията.
Вчера министърът на транспорта Ивайло Московски, уточни, че консултанти са Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Министърът добави, че документацията е 2000 страница и ще бъде публикувана във вестника на ЕС, за да има равен достъп до всички потенциални участници. "Отдаването на концесия не означава смяна на собствеността. Летище София остава публична държавна собственост", каза още Московски.
Първата процедура за отдаване на концесия на софийското летище беше стартирана през 2016 г. Срокът за подаване на документи бе удължаван многократно. В крайна сметка служебният кабинет „Герджиков” прекрати процедурата през април 2017 г. с аргументите, че изискванията в нея не отговарят на новите реалности около бума на нискотарифните авиокомпании.
Топ Новини