КЗП: Почти не се срещат опасни надуваеми артикули

Животът

14-08-2018, 15:47

Снимка:

bnt.bg/ кадър

Автор:

sofiautre

Всичко от Автора

Спазвайте изискванията за употребата им, предупреди Димитър Маргаритов

Пазарът е почти чист от опасни надуваеми артикули, заявява в интервю за в. „Телеграф“ председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. „Хващали сме други опасни изделия - детски дрешки, бански костюми с връзки и дребни частици, които лесно могат да се откъснат. Но с надуваемите тази година до момента няма проблем“, допълва той и отбелязва, че добре би било, ако все пак бдителните потребители забележат някъде да се разпространяват подобни стоки, да ни сигнализират.

По думите на Маргаритов сигналите за опасни продукти в институцията са по-малко. „Това е нещо, върху което трябва да се работи. Когато става дума за деца, най-малкото съмнение би трябвало да бъде знак да не се купува от потребителя“, обяснява той.

Специално за надуваемите предмети като раменки, пояси, дюшеци и др. председателят на КЗП уточнява, че има утвърдени стандарти за безопасност и правила за експлоатация. „Важно е от какви материали са произведени, по какъв начин са слепени частите, така че да нямат остри ръбове. Как е монтиран вентилът за вкарване и изпускане на въздуха, за да не може да се отваря лесно“, дава примери той. Маргаритов обръща внимание, че е задължително върху самия артикул с определена големина на шрифта да има информация за условията и начина на ползване – минимални и максимални възраст и тегло на потребителя и т.н. „Артикул, който няма такива предупредителни текстове, се третира като опасен и се изважда от пазара. Същото се прави и ако се открие несъответствие с всеки друг параметър на стандартите“, категоричен е председателят на КЗП.

„Имаме много добро взаимодействие с Агенция Митници. Често потенциално опасните стоки се залавят още на границата. През миналата година бяха задържани близо 6200 броя надуваеми дюшеци, аксесоари за плуване, внос от Близкия изток, още на границата. Нямаха никакви документи и не отговаряха на стандартите“, казва още Маргаритов.

Той акцентира върху това, че трябва да се внимава дори когато артикулите са напълно безопасни. „Тези стоки може да отговарят на всички изисквания, които стандартите предявяват към тях, но ако се борави неправилно с тях и ако им се предоверим, тези „асистенти“ на плуващите, може да предизвикат много опасни инциденти. Затова винаги съветваме: Независимо, че детето има пояс, раменки или и двете, във водата то трябва да бъде наблюдавано. Защото има изследвания, които показват, че на много плитка вода, дори на 5-7 см, може да се удави дете. Това е стока, предназначена за улеснение за придвижване ввъ водата, а не е спасителят“, добавя Маргаритов.

Председателят на КЗП отчита, че по време на тазгодишната информационна кампания на Европейския потребителски център е имало по-малко жалби и не са подадени сигнали за „някакви иновативни в лошия смисъл на думата практики, които да не сме срещали в предишните години“. Според него това е косвено доказателство за нарасналата ефективност на институциите и желанието на търговците да повишат качеството на предлагания от тях продукт.

През този летен сезон до момента Комисията е извършила 1200 проверки по Черноморието в места за настаняване, в заведения за хранене, включително нощни и в магазини от търговската мрежа. Част от проверките още не са приключили. В около 8-10 % от случаите са констатирани различни административни нарушения и нелоялни търговски практики.

Във връзка с кампаниите за летни намаления Маргаритов предупреди хората да не се хващат на големите проценти, защото са възможни фалшиви или фиктивни отстъпки. „Друго важно нещо, което трябва да знаят потребителите, е че независимо от намалението на битова или друга техника, гаранцията на стоката продължава да важи. Тя не отпада от това, че цената на стоката е намалена. Законовата гаранция, която е до две години и е по Закона за защита на потребителите, остава в сила“, акцентира той.

Димитър Маргаритов споделя мнение, че потребителската култура на българина като цяло се повишава в последно време и това си личи по реакцията на хората при опити да бъдат подведени от некоректни търговци. „Проучванията за потребителското поведение в ЕС показват, че все още у нас реакцията е с малко по-ниска стойност, отколкото в развитите западно европейски пазари. Но нашето потребителско законодателство е на най-високо европейско ниво и това трябва да ни дава самочувствие и стимул активно да отстояваме потребителските си права“, завършва Маргаритов.