Билетите за междуградските автобуси поскъпват с 5 процента

Новините

11-09-2018, 13:22

Снимка:

pixabay.com

Автор:

dobrichUtre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Парламентът решава окончателно за задължителните колани в автобусите

Според експерти - нямаше да има толкова много жертви, ако пътниците в автобуса имаха колани

С до 5% се очаква да поскъпнат билетите на автобусите от общинската пътна мрежа с влезлите в сила нови екотакси за камиони и автобуси. Това съобщи БНР, позовавайки се на председателя на Съюза на автобусните превозвачи Васил Пиронков.
Задължителни колани в автобусите, както и видеорегистратори, които да заснемат случващото се вътре в превозните средства предвиждат още промени в преходните и заключителни разпоредби на Закона за пътищата.
Вносителите на поправките са двама депутати от ГЕРБ - Александър Ненков и Станислав Иванов. Причината за предлагането им е трагедията край Своге, при която загинаха 17 души.
Според експерти - нямаше да има толкова много жертви, ако пътниците в автобуса имаха колани. Зад промените застава и премиерът Бойко Борисов, който заяви, че "повече компромиси няма да има".
Въпреки несъгласието на част от превозвачите ситуацията след Своге налага въвеждането на радикалните мерки, твърди един от вносителите - Александър Ненков. Според него това би предотвратило някоя евентуална катастрофа.
Според Съюза на автобусните превозвачи законът ще бъде "неработещ от самото му създаване"
"Ще изпълним едни популистки, политически ангажименти, които в крайна сметка няма да доведат нито до по-малка смъртност, нито до по-голяма безопасност на пътниците", твърдят от съюза.
Предвижда се превозвачите да имат 6-месечен гратисен период, за да оборудват автобусите си с колани. След изтичането на този период те ще бъдат глобявани. Санкцията за шофьор на автобус без колани ще бъде 500 лева, а за фирмата - превозвач - 3000 лева. 1500 лева ще бъде глобата за липсата на видеорегистратор.

Изключение ще се прави само за автобусите, които извършват превоз на кратки разстояния до 30 км, тъй като в тях е разрешено да има правостоящи.

При повече от старите автобуси коланите няма да бъдат ефективни и няма да отговарят на никакви норми за безопасност, смятат от Съюза на автобусните превозвачи.

Според Пиронков най-големите санкции за неспазване на закона трябва да бъде за пътниците, които са в нарушение.
По думите на Георги Свиленски от БСП по-сериозен е проблемът дали старите автобуси - 60 на сто от всички, ще могат да отговорят на новите изисквания. Патриотите също обявиха, че имат резерви към идеята.
Затова от ВМРО предлагат старите автобуси да се изведат от експлоатация.
Предвижда се още промяна в теоретичния и практическия изпит на кандидат-шофьорите. Специални видеа ще поставят в реална ситуация курсистите по теория, а практическият изпит ще се провежда на три етапа - на учебни площадки или полигона, в града и извънградско.
Промените в Закона за пътищата предвиждат от 1 януари следващата година да бъде въведена смесена тол система. За леките автомобили ще се изискват електронни винетки, а за тежкотоварните - тол такса на база изминато разстояние. Парите от тези такси няма да отиват за общински пътища.

Според Халил Летифов, председател на транспортната комисия в НС, поправките в Закона за пътищата ще станат факт до края на месеца. По думите му мерките няма как да останат неприложими, но наистина ще предизвикат затруднения при превозвачите.

Той е на мнение, че трябва да се намери финансов механизъм да се подпомагат малките фирми, за които промените в Закона за пътищата ще се отразят доста сериозно. Дори допълни, че някои от водачите може да бъдат изправени пред фалит.