КЗП: Внимавайте в предпразничното пазаруване

Промоции, намаления, отстъпки, лимитирани серии – това са все възможни "кукички“, предупреждава Маргаритов

Промоции, намаления, отстъпки, лимитирани серии – това са все възможни „кукички“, без непременно да представляват нарушение на законодателството, които да повишат вниманието на потребителите към даден тип оферти. В това време на еуфория, на по-приповдигнато настроение и пазаруване с „по-широки пръсти“ определено трябва да се внимава. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Бизнес.БГ“ по БНТ.
Маргаритов посочи, че в повечето случаи намаленията са коректни. Когато обаче това не е така, най-често се касае за изкуствено завишаване на цените само няколко дни преди началото на кампанията, за да се обявят бомбастични проценти намаление. Подобен подход е нарушение, което се санкционира. Председателят на КЗП препоръча при празничното пазаруване да се внимава най-много за този трик и посъветва да се сравняват повече оферти, но по цените, а не по процентите на отстъпките. „Особено лесно и удобно е, когато пазарувате в интернет и на екрана на компютъра за минути „извикате“ няколко оферти за сходни стоки и видите коя е реалната цена, а не кой е непременно най-високият процент, за да вземете решението на базата на това“, каза още той.  
В отговор на въпрос на водещия какви са правата ни при пазаруване от търговската мрежа и от Интернет Маргаритов припомни, че възможността за отказ от покупката на стока без дефект е гарантирана от закона в 14-дневен срок, но само по отношение на онлайн сделките. „Не така стоят обаче нещата, поне по закон, в търговските обекти. Там правото на отказ не съществува. Но през последните години наблюдаваме добра практика от страна на някои търговци, които предлагат тази възможност – в определен срок, той понякога може да е и по-дълъг, да върнете закупеното и ако не Ви върнат парите, то поне да Ви предложат някакъв разумен вариант“, добави той.  
Димитър Маргаритов призова при покупките за Коледа и Нова година потребителите да не се поддават на празничното настроение и да бъдат активни в отстояването на правата си при съмнение за нарушения. „Важното е хората да реагират независимо, че сега е период, в който като че ли не искаме да си губим времето и сме по-склонни да подминем с известно безразличие някоя нелоялна търговска практика. Но, когато търговците видят, че у потребителите има познаване на правата им, желание за реакция, те се респектират и не допускат грешки“, заяви председателят на КЗП.
В края на разговора Маргаритов потвърди, че през януари традиционно в Комисията постъпват повече жалби от потребители. Голяма част от тях са свързани с възникнали спорове по повод покупки или пътувания за празниците.