Помощта от 60 млн. лв. за авиокомпаниите продължава да се бави

Политика

14-02-2022, 11:39

Снимка:

pixabay

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

Гласуваните 60 млн. лв. от Народното събрание през септември 2021 г. държавна помощ за българските авиокомпании все още не са отпуснати на бизнеса. Одобрението на средствата се бави от Министерството на транспорта и съобщенията и от Европейската комисия, съобщиха за TravelNews от Асоциацията на българските авиокомпании (АВА). Те са изпратили писмо за проблема до премиера Кирил Петков, вицепремиера Асен Василев, до президента Румен Радев и до министъра на транспорта Николай Събев.  

В него се обяснява, че в началото на месец ноември 2021 г. Министерството на транспорта и съобщенията чрез Министерство на финансите, са нотифицирали със съответните текстове компетентните служби на Европейската комисия посредством предварително уведомление (пре-нотификация) за одобряване на тази помощ под номер SA.100321. Четвърти месец от така направената пре-нотификация няма никаква реакция, въпреки постоянно осъществяваните контакти с ЕК на Министерството на транспорта и съобщенията, казват от АВА.

Българските авиокомпании изпитват сериозни затруднения да оцеляват вече почти две години без да получат  държавна помощ за преодоляване на негативните последици от продължаващата COVID-19 криза, като изключим мярката 60/40.

„Забавянето на помощта е тревожен факт. Други български министерства с пре-нотификации за одобряване на държавна помощ от декември 2021 г. вече получиха нотификация през януари 2022 г. Призоваваме българската държава да направи всичко възможно като равноправен член на ЕС за активиране на помощта от безвъзмездни средства за българските авиокомпании, чиято дейност беше спряна със законов акт през март 2020 година“, подчерта Светослав Станулов, председател на Асоциация на българските авиокомпании. Според него ситуацията налага неотложни действия и всяко забавяне би могло да се окаже фатално за градените с години бизнеси и пагубно за съдбите на хилядите действащи в тях висококвалифицирани специалисти, както и да доведе до дългосрочни загуби и влошени перспективи за българската икономика.

Пандемията предизвикана от COVID-19 оказа най-голямо негативно влияние в световен мащаб на туристическия бизнес, авиационния сектор и  транспорта. С въвеждането на локдаун в България и в целия свят бе напълно блокирана дейността на тези сектори. Предвид съществуващата обвързаност между тези икономически сфери, спирането на дейността им доведе до лишаване от приходи на всички дружества и субекти. В същото време се увеличиха  задълженията, свързани с дейността им като поддържане на летателната годност на въздухоплавателните средства, дори, когато са на земята; наем на самолетите, застраховки, поддържане на бази за ремонт и обслужване и подготовка на персонала и поддържане на неговата квалификация и разрешителни, обслужване на кредити, задължения за осигуровки и бяха изчерпани напълно резервите на авиационните фирми. Това доведе и до огромна междуфирмена задлъжнялост.

Българската гражданска авиация е в ситуация на невъзможност да продължи да съществува без cпeшнa пoдĸpeпa, зa дa oцeлeе в тeзи бeзпpeцeдeнтни форсмажорни ycлoвия, казва Светослав Станулов. Трудно може да се удържи на конкуренцията на останалите държави- членки на Европейския съюз, които  само за 2020 година са осигурили безвъзмездна помощ на своите авиокомпании както следва:

Австрия – 150 млн. евро
Белгия – 290  млн. евро
Дания – 137 млн. евро
Италия – 350 млн. евро

Швеция - 455 млн. евро
Румъния – 62 млн. евро
Гърция - 120 млн. евро