БХРА: Държавата нанася пореден удар върху туризма

Общество

12-07-2022, 17:33

Снимка:

pixabay

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

Големите международни туроператори са били подведени от Министерството на туризма относно помощта от 35 евро

Големите международни туроператори бяха подведени от българското Министерство на туризма относно помощта от 35 евро, която трябваше да получат за всеки докаран с чартърен полет турист у нас. По този начин държавата ще обезсмисли програмата за привличане на повече гости за страната ни в една трудна кризисна ситуация и може да предизвика орязване от международните туроператори на записванията за страната ни за следващите години. Това са категорични от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).

Само преди дни министърът на туризма Христо Проданов е уведомил фирмите, които с усилия се опитват да напълнят самолети с туристи у нас, правейки отстъпки и предлагайки изгодни условия именно калкулирайки помощта от 35 евро, че няма да получат такава в случай, че са получили общо 2,3 млн. евро подпомагане от ЕС по Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в резултат на ограничената работа на предприятия и фирми заради епидемията от КОВИД-19.

Никой от ведомството не е заявил предварително, че тези средства са по Временната рамка и най-важното – че за тях има ограничение, което щеше да се има предвид от фирмите и тези 35 евро нямаше да бъдат калкулирани от тях при формиране на цените за ваканции в България, подчертават от БХРА. А тези компании са международни гиганти и е нормално да са получили европейска подкрепа предвид оборота, който реализират. И тези компании имат сериозно място в икономиките на съответните държави.

Така туризъм не се прави, категорични са от национално представената организация, която обединява 36 регионални структури в цялата страна.

Може наистина министър Проданов и неговият екип да са прави и да искат да спазят европейските изисквания за предоставяне на държавна помощ, но това трябваше да се каже при обявяване на програмата, а не тази информация да се спестява или неглижира. Това условие трябваше да е подчертано и да стане ясно на бизнеса при какви условия кандидатства и дали може да получи тази помощ и най-вече кога ще я получи. Ние трябва да сме коректни към партньорите си, ако не искаме да затриваме отношения, градени с години, подчертават от БХРА.

В тези кризисни години, в които голямо влияние на туризма оказват последиците от пандемията, войната в Украйна, повишаване на инфлацията и поскъпването на енергоносителите, е недопустимо да се държим така с основните ни партньори – конгломерати, работещи в цяла Европа, а и извън нея, подчертават от БХРА. 2 милиона евро за подобни огромни предприятия са нищо на фона на оборотите и обемите им. Подобна сума е нормален оборот за един български аутгоинг туроператор, камо ли за европейски.

След като загубихме заради войната руски, украински, белоруски и прибалтийски туристи, ние разчитаме на тези големи международни туроператори да запълним легловата си база, а от друга страна ги подвеждаме. Което ще постави под въпрос отношенията ни занапред, тъй като в туризма, а и в бизнеса въобще, отношенията се градят върху взаимното доверие. При подобно поведение не можем да очакваме кой знае какви резултати за следващия сезон и има риск да останем и без германски туристи. При това в момент, в който Министерство на туризма отделя стотици хиляди левове да се рекламира на този пазар. При подобно поведение обаче тези пари ще да хвърлени на вятъра. А тези туроператори работят и на пазари в Централна Европа – Чехия, Полша, Швейцария, Унгария.

При слабите записвания на немски пазар през тази година, последиците от орязване на помощта от 35 евро за седалка в чартър и евентуалната липса на отделен каталог за България на немския пазар за 2023 г., от сега можем да кажем, че не очакваме туристи от Германия догодина, обясняват от БХРА.

С тези постоянни промени и доуточняване на правила за подкрепа към туристическия сектор, губим партньори, за чието привличане туристическият сектор е работил с години и което до голяма степен влияят на това дали летният и зимен ваканционен сезон ще са успешни, допълват от организацията. От една страна работим за това да има повече записвания, да разширим сезона, да привлечем гости в крилата, да преодолеем последиците от кризите, какви ли не усилия полагаме да привлечем повече туристи, а от друга страна обясняваме на нашите партньори, че няма да ги компенсиране заради кризата и да ги подпомогне да доведат тези туристи, въпреки че сме им обещали. А туризмът се гради на доверие и ние го губим с лека ръка, зачерквайки труда на няколко поколения в сектора, категорични са от БХРА. И допълват, че това ще е поредният удар върху туристическия сектор.