Омбудсманът: Липсата на информация за „умните“ топломери нарушава правата на хората

Политика

15-05-2023, 13:59

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебните министри на енергетиката Росен Христов и на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, в която настоява да се организира информационна кампания за битовите клиенти на топлофикационните дружества в сгради – етажна собственост във връзка с ангажиментите им по подмяна на уредите на радиаторите и водомерите за топла вода с т.нар. „умни уреди“, които се  отчитат дистанционно. С преоборудването ще се решат проблемите, свързани с осигуряването на достъп до жилищата за отчитане на потреблението. Преоборудването е и условие, за да отпаднат годишните изравнителни сметки, които сега създават огромни неудобства и неясноти.

Поводът за новата препоръка са сигнали от граждани - битовите клиенти, които показват недостатъчна информираност за правата и задълженията им, свързани с изпълнението на законовите изисквания за преоборудването на жилищата и дигитализацията на устройствата като цяло.

Припомняме, че омбудсманът вече поиска държавата да подпомогне с евросредства около 572 хиляди домакинства, които в срок до 1 януари 2027 г. са задължени да преоборудват инсталациите за отопление и топла вода в жилищата си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане. 

„Въпреки дадения времеви срок, преоборудването на топлоснабдените жилища с радиаторни разпределители и с водомери за топла вода с дистанционно отчитане вече се извършва с ускорени темпове, предвид изискването на чл. 140, ал. 7 от Закона за енергетиката - при монтиране на нови средства за дялово разпределение същите да бъдат с дистанционно отчитане. През тази и през следващата година изтичат гаранционните и експлоатационните срокове на хиляди средства за дялово разпределение на топлинната енергия“, пише проф. Ковачева.

Тя подчертава, че въпросното преоборудване с „умни уреди“ е свързано със значителни финансови разходи и извънредни организационни усилия от тяхна страна, алармира, че са налице предпоставки за нарушаване на основни права на гражданите – правото на информация, правото на индивидуален избор и правото на качествена услуга.