Общинари "за" 21 линии за маршрутки в София, кметът – против

Конкурсът обаче ще тръгне само след подпис на Йорданка Фандъкова

Нов конкурс за отдаване под наем за срок от 7 години на 21 маршрутни линии в София подготвя работна група от общински съветници и експерти.

Според документите всяка кола трябва да има GPRS, за да може общината да ги контролира. От превозвачите ще се иска колите да са до 5-годишни, а най-много точки ще се дават за чисто нови.

От 22 маршрутни линии в момента работната група запазва 21 с незначителни корекции в маршрутите.

Според предложението маршрутките ще продължат да се движат в центъра. Част от линиите пък ще дублират градския транспорт - като №5 от Централна гара до Студентски град, макар наскоро по искане на граждани автобус 413 вече да свързва квартала с гарата.

Линията от НБУ до Студентски град пък ще минава по трасето на автобус 102. Преди месец СОС прекрои градския транспорт в Банкя по искане на граждани. В конкурса обаче се предлагат и 2 маршрутки от Банкя до столицата.

Шефът на работната група Радослав Тошев, който оглавява и транспортната комисия към СОС, обяснява пред "24 часа", че линиите са редуцирани.

"Има много искания от райони на столицата за пускане на маршрутки до тях, но превозвачите нямат интерес. Съмнявам се, че ще има кандидати и за всички 21 линии, които предлагаме", твърди той.

Според него не всички линии минавали през центъра, а някои го "допират", защото няма откъде другаде да минат. Не дублирали метрото и градския транспорт, а щели да са само в квартали с недобро обслужване. Тошев е категоричен, че столицата има нужда от маршрутки.

Зам.-кметът по транспорта Любомир Христов посочи, че по закон маршрутките са допълнителни автобусни линии и трябва да останат само в зоните без градски транспорт, а не да пресичат града от единия до другия край.

Против идеята е и кметът Йорданка Фандъкова.

"Предложението противоречи на вижданията ни, че трябва постепенно да се намали броят на маршрутките за сметка на линиите на градския транспорт. Те трябва да останат само там, където няма друга алтернатива за придвижване на хората. Освен това трябва максимално да се ограничи преминаването им през центъра, защото пречат на трафика.

Категорично няма да се съглася с нещо, което е абсолютно противоположно на първоначалните ни мотиви, с които бе създадена работната група", отсече Фандъкова.