През януари започва изграждането на трафик кулата на пристанището

Шест са круизните кораби до момента, които ще акостират в Бургас през 2014-а

Oт януари ще започне изграждането на трафик кулата за наблюдение и контрол на корабите в бургаското пристанище и ще приключи за около година. 

Това съобщи Николай Тишев, изпълнителен директор на "Пристанище - Бургас" ЕАД. Строителството трябваше да започне през декември, но се забавя заради липса на документация. Договорите за изграждането на кулите в Бургас и Варна бяха подписани през юни като проектът е на стойност близо 4 млн.лв., предаде радио "Фокус".

По думите на Тишев кулата в Бургас ще се използва за наблюдение и контрол на корабите, които влизат и излизат от порта и ще се ползва главно от служителите на "Морска администрация". В момента и в двете пристанища има кули, но са стари и по-ниски. Що се отнася до големия проект за отварянето на пристанището към града, Тишев каза, че в началото на 2015г ще бъде осигурен такъв достъп до Морска гара и яхтеното пристанище, което се намира в съседство. До тогава пристанището ще реконструира и модернизира яхт порта, за да се превърне мястото в предпочитано за разходки на бургазлии.

Шест са круизните кораби, които ще акостират на Морска гара Бургас догодина

37 пък са тези, които ще спрат на пасажерското пристанище в Несебър. По-големият брой там Тишев обясни с факта, че града е туристическа дестинация и че се плащат много по-малки такси без значение дали корабът е на рейд или на кей, а държавните такси в Пристанище-Бургас, както и буксирите са задължителни.

Разликата в разходите на един кораб от такива такси може да достигне до 35-40 хил евро. В началото на миналия месец Морска града бе открита и на нея акостираха общо 5 кораба при заявени предварително три. Другите два са спрели на бургаското пристанище поради лоши метеорологични условия в Несебър. По думите на Тишев всички печелят от круизните кораби. "Първо печели държавата, защото тези кораби, когато влязат в пристанището плащат тонажна такса, кейова такса, канална такса, които отиват в ДП "Пристанищна инфраструктура". "Пристанище – Бургас" като оператор също печели, защото на пътник получаваме по 6 евро за преминаване през пристанището.

Печелят и фирмите свързани с морския бизнес в града, както и малкият и средният бизнес, защото пасажерите са платежоспособни и оставят между 40 и 50 евро във всеки град, който разгледат. Само от кораба, който бе с 2 хил. пътника пристанището от такса на всеки пасажер е спечелило 24 хил. евро", обясни директорът на държавния порт.

Освен от пасажерските кораби пристанището има приходи и от товаро-разтоварителна дейност, която всъщност основно формира печалбата му. От основни дейности за деветмесечието пристанището е спечелило 18 млн. лв. Сумата обаче не може да се сравнява с миналата година, тъй като тогава към пристанището бе и терминал запад, който от този април е отдаден на концесия.

"Естествено приходите са били миналата година повече, защото Пристанище - запад е с по-дълбоки места и там влизат по-големи кораби, но при нас намаляха и разходите, така че като финансови изражения печалбата е по-добра от миналата година. Уверен съм, че с поетата посока за развитие на пристанището приходите ще се увеличат, както и товарооборта", допълни Тишев. Той мисли, че ще завърши годината с много добри финансови показатели.