Избрани Новини
Стратегията за висшето образование – оптимизация или закриване на университети
10-12-2013, 14:45
Автор:Румяна Димитрова
Още по Темата:Няма да има нов регламент за турски език, отсече Клисарова
Клисарова секва кранчето на фонд "Научни изследвания"
Проф. Анелия Клисарова: Ще дадем по-високи стипендии за филолози и инженери
Според министърката има специалности, които само пилеят пари и поради тази причина, средствата за тях, ще бъдат пренасочени към други, от които имало полза.
Според плана ще се спонсорират главно специалности, които да произвеждат кадри, нужни на държавата и нейния бизнес.
Кабинетът «Орешарски» затвърждава общественото мнение, че въпреки протестите, не само няма да подаде оставка, но и ще реализира такива промени, които и следващата власт няма да може да оправи дълго време.
Пушенето – разрешено, университетите – да намаляват...какво ли още ни очаква?
Намаляването на броя университети е описано като ”оптимизиране на общия брой на висшите училища – не с административен натиск, а чрез добре обмислени финансови и данъчни лостове” и аргументирано с твърде големия брой висши училища у нас (51 – 37 държавни и 14 частни) на фона на недостатъчно високото качество и ефективност, а и на демографската картина и отворените граници в ЕС.
По план процесът на сливане на ВУЗ-овете трябва да започне през 2015-2016 г.
поред авторите на стратегията е необходимо “преодоляване на дублирането и разпокъсването на професионалните направления между висшите училища; насърчаване на интеграцията (вкл. създаването на съвместни екипи) при
Предвижда се сериозна промяна и в модела на финансиране на университетите. Сега то зависи пряко от броя на студентите и специалностите. Бюджетът е равен на годишната издръжка на студент в дадена специалност (най-ниска е тя в педагогическите и икономическите специалности, а най-висока – в специалностите по изкуствата и медицината) по броя на студентите в съответните специалности.
Този модел е определен от МОН като неефективен, най-вече защото пряката зависимост между парите и броя на студентите не е стимул за повишаване на изискванията и качеството.
Правителството ще ни зарадва и с нов модел на акредитация на университетите?
Сегашните два вида задължителна акредитация – институционална и по професионални направления да се замени с “еднократна акредитация: и на институцията висше училище, и на професионалните му направления”.
Топ Новини