Люта битка за рейсовете в Пловдив, искат оставката на зам.-кмета

Риск има за автобуси с номера 9, 11, 17, 21, 25, 26, 36 и 113

Ако община Пловдив се ангажира на среща с превозвачите, на която да се приеме ясна методология за възлагане на поръчки, собственикът на "Комексмаш - Васил Пиронков" ЕООД е готов да оттегли жалбата си. Именно тази жалба стана причина да се забави възлагането на обществена поръчка за осемте линии. Става въпрос за автобуси с номера 9, 11, 17, 21, 25, 26, 36 и 113. Това стана ясно на среща на превозвачите с областния управител на Пловдив Венцислав Каймаканов. По думите му, на нея присъстваха 90 процента от превозвачите в Пловдив, които освен това са представители и на браншовите организации.  

„Искаме да направим една работна среща при господин Тотев, на която да се подготвят ясни и точни правила, критерии и методология, които да са в интерес на обществото и същевременно да запазят интересите на общината и превозвачите”, заяви Пиронков.  Превозвачите настояват да участват в изготвянето на тази методика. Пиронков обвини заместник-кмета Александър Държиков, че има личен интерес при раздаването на линиите и печатането на карти като назова и в полза на коя фирма се прави това – „Автотранс Чолаков”. Собственикът на „Комексмаш” съобщи, че превозвачите искат и оставката на Държиков. На срещата Пиронков бе подкрепен от управителя на „Хеброс Бус” Веселин Дошков, собственика на „Градски транспорт – Пловдив” Ангел Батаклиев и други представители на бранша.

Превозвачите обявиха също, че често се стига до това стари автобуси да получават съвременни еколицензи Евро 4 и Евро 5, като според тях това става чрез фалшификации. Кой обаче, фалшифицира тези документи, така и не стана ясно, като представителите на бранша призоваха журналистите да проучат въпроса. Превозвачите са недоволни и от факта, че микробуси също се движат по автобусните линии, като така те изпадат в неравностойно положение спрямо тях. За пример те посочиха, че един голям автобус харчи по 40 литра нафта, докато едно микробусче – едва 10 на сто. Така се стига до парадокси – само гумите на един от нашите автобуси струва повече от един стар автобус, категорични са те. Превозвачите са недоволни и от разпределението на парите от картите за намаления. Те изразиха остро недоволство от факта, че единствено „Автотранс-Чолаков” издава документите в момента. На срещата не присъства собственикът на фирмата Ангел Чолаков.

Преди около месец кмет и областен управител си размениха остри обвинения заради осемте линии. Венцислав Каймаканов обяви, че Пловдив ще остане без градски транспорт, тъй като от общината не са си свършили работата. Заместник-кметът по транспорта Александър Държиков пък отговори, че вината е на областния управител, който отказва да удължи договорите за тези линии. В края на януари 2013 година поради неизпълнение на задълженията на превозвача "Градски Транспорт - Пловдив" АД Община Пловдив прекрати договора си с фирмата на Батаклиев, а нови превозвачи поеха временно линиите. С писмо на тогавашния областен управител Здравко Димитров бе съобщено, че срокът за възлагане на обществена услуга за превоз на пътници по 8-те градските автобусни линии е една година.

Днес областният управител Венцислав Каймаканов обяви, че ще удължи срока, само до провеждането на обществена поръчка. Той бе категоричен, че не може да даде още една година, тъй като ако така ще се стигне до 2015-та, когато е краят на мандата на Тотев. „Така целият мандат ще мине в пряко договаряне с превозвачите, а българският народ е изключително чувствителен на тема обществени поръчки”, категоричен бе областният управител.