Директорът на Историческия музей: Стига с претенциите на Ердоган! Няма да се късат парчета от майка България

Мюфтийството иска имотите на Пловдив, за да печели от тях, коментира Стефан Шивачев

Пловдив има тежката задача да запази 4 общински имота от Главно мюфтийство. В битката срещу мюсюлманските претенции участва и директорът на Историческия музей Стефан Шивачев. Той и екипът му са привлечени като консултанти на юристите на общината, които ще бранят пловдивските терени. Съдебният спор е за Баня "Старинна", турските гробища край Аджисан махала, паркинга до съда и парцел с постройки около Водната палата.

"Исканията на вероизповеданието са безпочвени. Четирите претенции на мюфтийството са за имоти, които могат да бъдат наречени "златна кокошка", коментира за Plovdivutre.bg Стефан Шивачев.

Терените веднага могат да се отдадат под наем, парчето срещу Водната палата за строителство. Да не говорим за турските гробища, които никой не го интересува кой е погребан там", заяви историкът. "С приходите мюфтийството може да се издържа. В обществото е известен начинът, по който вероизповеданието стопанисва имотите си, скандалите и как те стават обект на далавераджийски истории", каза Шивачев.

"Българите са изнервени от претенциите на Ердоган, от исканията на мюфтийството да се късат парчета от тази голяма баница, наречена България.

Това трябва да бъде прекратено", категоричен е историкът. Според него виновни за това са държавата и депутатите в Народното събрание. "Трябва най-накрая да се приеме закон, който да ликвидира всякакви реституционни претенции за имоти, които някога са били владени от някого. Не може да се разчита на това, че ще докараме двама 80-годишни, които ще кажат, че тук едно време са ходили на училище."

Преди повече от век по времето на кмета Христо Г. Данов

община Пловдив е дала на мюфтийството 70 000 лева за 22 имота.

За онова време тези пари били огромна сума. Проблемът е, че архивите на администрацията до 1918-19 година в 99% са унищожени. Липсва списък с платените терени, които са били нужни за изграждане на улици. Възможно е общината тогава да се е разплатила и за някои от четирите имота, които са обект на претенции сега.

Още в края на 19 век мюфтийството има маса искания за турските гробища, които са съществували преди Освобождението. През 1897 година мюсюлманите настояват кмета Христо Г. Данов да им заплати заетите от общината турски гробища заедно с надгробните камъни. Става дума за сегашната Цар-Симеонова градина и североизточния склон на Бунарджика. Г. Данов им отговаря: Добре, но на много от териториите, където има следи от турски гробища се откриват и надгробни камъни от Римско време,

та ние сега трябва да отговорим и на претенции и на Италия.

"Ако вървим по този път, те могат да поискат и Цар-Симеоновата градина, защото цялата е на мястото на турско гробище. Откъде-накъде ще им възстановяваме старото гробище. Нима териториите, дадени на други вероизповедания, са тяхна собственост – на православните християни, на арменците, католиците", пита Стефан Шивачев. Според него мюсюлманите трябвало да имат претенции и за градската градина около Дома на младоженците, за огромно пространство между Бунарджика и Сахат тепе, защото там също е имало мюсюлмански гробища.

При това преди 10 години историкът като общински съветник предложил да се направи списък с гробовете на видни пловдивчани, които да бъдат поддържани от общината. От мюфтийството не му посочили нито едно име и заявили, че нямат информация кой къде е погребан.

Чифте баня е издитната през 15 век. Историческите сведения са категорични, че цялото строителство през османския период е извършвано с остатъци от градежи на предишни хриситянски храмове, даже от римско време. Така и в Баня Старинна.

Кой може да докаже, че в банята са влизали само турци?

"Аз и хората от моето поколение сме ходили често в Чифте баня. Тя се ползваше от цялото население, не е правена само за мюсюлмани", каза Шивачев. Затова според него претенциите за имота са неоснователни. Още повече, че постройката днес се ползва като културен център.

Може да се оспори и мерака за паркинга пред съда и парцела до Водната палата. Никой не може да докаже, че апетитните празни парчета земя са били собственост на мюфтийството или на турската община, или са били общински имоти, предоставени за обучение на децата. Не е като при Арменското училище, където има нотариален акт и е доказано, че то е строено като дарение от хора от този етнос, обясни директорът на музея.

Шивачев недоумява и претенциите за джамията в Стара Загора. През 1877 година в битката за града загиват стотици, хиляди са прогонени. След войната пък всички мюсюлмани са изгонени от Стара Загора и сега там има няколко мюсюлмански семейства. Защо им е тогава джамия?, недоумява историкът. Още повече, че преди векове мястото е било езическо светилище, после християнски храм.

Подобна е съдбата и на Джумая джамия. Когато Пловдив е превзет от турците на мястото се издигала църквата "Света Петка". Завоевателите преобразяват християнския храм в джамия, за да правят религиозните си обреди. След век разрушават църквата и построяват Джумая в сегашния й вид.

"Ние можем ли сега да имаме претенции и да им кажем: Вие сте дошли тук в края на 14 век, никой не ви е канил, идвате като завоеватели, взимате християнската църква, разрушавате я и построявате джамия. И понеже няма майстори наемали българи. На много места в джамията има ясни християнски кръстове, оставени от зидари християни", каза Шивачев.

Прогнозата на учения е, че протестите срещу мюфтийството няма да спрат. По мнението на Шивачев българското общество е чувствително, защото през последните 1-2 века огромни части от снагата на майка България са късани и са били присъединявани към други държави.