Иде кредитен туризъм

Облекчават условията при рефинансиране и смяна на банката, от която теглим кредита

Банковият туризъм се очертава като сериозен съперник на морския и планински това лято. Разцветът му може да бъде стимулиран от промените в Закона за потребителския кредит, приети окончателно от депутатите вчера. Текстовете трябва да влязат в сила след малко повече от 3 месеца. Те значително ще облекчат условията за рефинансиране на жилищните кредити и съответно смяна на банката, от която се теглят.

Парламентът почти единодушно прие, че таксата за предсрочно погасяване по жилищните заеми след първата година от срока на договора ще отпадне както за новите, така и за старите клиенти. Ако потребителят върне парите през първите 12 месеца, банката ще може да му наложи такса до 1%. За потребителските кредити остава досегашният ред - при променлива лихва няма такса, а при фиксирана тя може да е до 0,5% за първите година и до 1% след това.

Експерти, политици, потребители и дори някои банкери признават, че премахването на таксата за предсрочно погасяване е добра стъпка, защото ще увеличи конкуренцията между банките и клиентът сравнително евтино ще може да смени трезора си, за да получи по-ниска лихва. Въпреки това рефинансирането може и да не е изгодно, ако всички нотариални и други такси по прехвърлянето излязат по-високи от разликата в лихвите. Освен това винаги стои вариантът клиентът да предоговори заема с настоящата си банка, като таксата за тази услуга достига 500 - 1000 лв.

Най-голям стимул да прехвърлят заема си ще имат хората с кредити в левове, взети преди поне 1-2 години, и теглилите заеми в левове или евро преди 2006 г. или в периода 2009 - 2011 г. Всеки случай обаче трябва да се разгледа индивидуално, пише "Труд". В момента новите оферти за жилищни заеми в левове са за средно 6,84% при средна лихва по старите договори 8,05%. В евро обаче сметката няма да излезе, защото новата лихва е 7,38% при среден процент от 7,52 по старите контракти.

За сравнение след премахването на таксите при смяна на мобилния оператор със запазване на телефонния номер през 2011 г., от това се възползваха 116 560 души от общо 4,2 милиона клиенти с договор.