Война между хлебари и търговски вериги в Бургаско

Проблемът между хлебопроизводители и големите хипермаркети съществува от около две години, но до решението за бойкот се стига сега

След като миналата седмица част от собствениците на фурни за хляб обявиха, че няма да продават козунаците си в големите вериги супермаркети, сега хлебари в Бургас заплашват да спрат и доставките на хляб. 

Хлебопроизводителите не приемат условията на хипермаркетите и отстъпките, които те изискват. Големите вериги, от своя страна, не се плашат от бойкота, а обясняват условията си с по-ниските крайни цени на хляба.

Проблемът между хлебопроизводители и големите хипермаркети съществува от около две години, но до решението за бойкот в Бургаско се стига сега, тъй като отстъпките, които по думите им искат от тях хипермаркетите, стигат вече до 40%. За да имат печалба, хлебопроизводителите работят нощем, за да ползват по-евтин ток. От големите търговски вериги увериха, че нямат проблем с доставката на хляб и асортимента. Обясниха, че ако един търговец ги бойкотира, то винаги има алтернатива да бъде заместен с друг. 

"Сивата икономика у нас расте с огромни темпове. Би трябвало държавата да реагира, но тя не го прави и затова бизнесът се изправя срещу партньорите си”, коментира в предаването "Здравей, България" по Нова Мариана Кукушева, председател на УС на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите и член на УС на Съюз “Произведено в България”.

"Доставчикът не получава парите, които очаква за доставката на своята стока”, каза Кукушева и добави, че това означава, че продуктът се продава под себестойността си и за сметка на доставчика. „Това е договорено между двете страни – между производители и търговци. Разликата е покрита от доставчика”, каза още Кукушева.

"От една страна потребителят печели. Но доставчикът минава в несъстоятелност, закрива работни места и пак потребителят плаща за това – неговите доходи не се увеличават”, допълни тя.

Този процес в икономиката е известен като съзидателно рушене, което означава, че неконкурентно способните бизнеси и производители биват изхвърляни от пазара, каза от своя страна Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.

На въпрос не правят ли големите вериги дъмпинг Матеев отговори, че той е забранен. „Няма как да го правим, промоционални цени за определен период са възможни, ако срокът на годност на даден продукт изтича”, отговори той.
През последните 10 години фурните у нас са се стопили от 2200 на 680.