Все по-малко деца рабоят по курортните комплекси

До 2009-а учениците масово работили през ваканцията

Предимствата за малките работници са много.  Освен доходи за лятото, те получават пълни осигуровки, назначават се на 7-часов работен ден, води им се стаж, а заплатата трябва да отговоря на труда. Средната за ученици е около 600 лв.

Има разбира се и хлапета, които се наемат на 4-часов работен ден и минимална заплата. Те се наемат като заместници на титуляра и задълженията са леки. Въпреки, че за разлика от други години все още много от големите обекти не са открили сезона, младите активно търсят допълнителни занимания със заплащане за ваканцията. Това не изключва и нерегламентираното ползване на детския труд. Тези случаи обаче стават все по-малко с всяка изминала година, тъй като санкциите и наказателните суми са доста големи.

От Областната инспекция по труда на този етап не са започнали масовите проверки за нелегален детски труд. Те обаче задължително са включени в графика на инспекторите за сезона. Според шефа на инспекцията в Бургас - Павлин Васков това лято няма да има ръст на заявленията за наемане непълнолетни.

Тенденциите показват, че най-много такива са работили през лятната ваканция през 2007 година и 2008-а, когато до началото на активния сезон, в областта подадените заявления са били много над 1000. С 300 повече пък са били исканията през 2009. Тогава е било далеч по-лесно наемането им. От друга страна обектите и оборотите им са били повече.

С промяната в Наредбата за условията и реда за издаване на разрешителни за наемане на работа на непълнолетни лица, броят на желаещите рязко пада и през 2009 г. вече те са 830, а година по-късно са 609 искания. Миналото лято пък официално с трудов договор са работили 682 хлапета.

Когато наемането на непълнолетен изисква редица документи, разрешения и коректни трудово-правни отношения, а лицето няма трудови навици и малко след сключването на договора решава, че работата не му е изгодна или интересна и напуска – работодателят губи. Той е принуден в разгара на сезона да освобождава един от работа и да търси друг на негово място. Процесът е труден, защото традиционно с покачването на изискванията към обектите и нивото на обслужване, все по-трудно се намират добри кадри.

Тази неофициална, но реална практика принуждава собствениците на различните обекти много внимателно да прецизират персонала си и да са по-малко склонни да работят с ученици.