Защо Батман не спаси влака в Калояновец?

Обществото си търси отговорите

“Защо Батман не спаси влака? Защо не сложиха стрелки с радиус 700000 метра? Защо не е карал Венко (лека му пръст), ами Христо? Защо не е бил включен АЛС? КОЙ предложи Пеевски.... Защо морето е солено? Защо лети колорадския бръмбар? Къде зимуват раците? Знаете ли кое е общото между всичките тези въпроси - нямат нищо общо с катастрофата в Калояновец.... ”, това е само един от коментарите във форума за Българските железници.

Защо избрах точно него ли? Защото отговаря напълно на ситуацията в България. И за катастрофата с влака, и за катастрофата с банките – никой вина няма. Всеки прехвърля вината другиму и вика „дръжте крадеца”.
А обществото иска отговори. Не отговори по правилник, не отговори по устав, а отговори на конкретни въпроси.

В търсене на истината за причините, почернили поредното българско семейство и „изправили косите от ужас” на не един гражданин, екип на Starazagorautre.bg се опита да разговаря с някои длъжностни лица, за които се предполага, че най-добре са запознати със ситуацията от 12 юли. 

Като начало потърсихме началника на гарата в Калояновец и дежурния началник движение в деня на трагедията. За съжаление, получихме категоричен отказ за коментар и бяхме препратени да търсим отговори от „по-висшестоящите” в Министерството на транспорта. От там пък – ни изпратиха в НКЖИ.
След дълга имейл и телефонна корепспонденция и упреци, че въпросите ни са тенденциозни, и сме: цитирам - "подучени" да ги задаваме, в крайна сметка попаднахме и на съвестни служители, от които днес получихме писмени отговори:
Екип на Starazagorautre.bg: По разписание влакът София - Варна минава транзитно през гара Калояновец, кое е наложило отклонението му?
Отговорът на експертите от НКЖИ: Железопътната линия между Пловдив и Бургас се рехабилитира по Оперативна програма „Транспорт“. Поради тази причина по различно време, отделни участъци от жп линията са в ремонт и временно се изваждат от експлоатация. В гара Стара Загора се извършва рехабилитация на жп стрелки в гърловината страна Калояновец и естественото продължение на път № 1 е прекъснато и затова влаковете трябва да преминат (отклонят) на другия път – път № 2. Влакът продължава движението си по правилата на еднопътна жп линия. Така се постъпва във всички случаи, където има рехабилитация или модернизация.

Тук обаче изникват нови въпроси:
Инструктирана ли е локомотивната бригада по регламентирания ред за ремонтни дейности в участъка?
Обърнато ли е специално внимание на локомотивната бригада за ремонта по маршрута и документирано ли е писмено това предупреждение, каквито са изискванията?

Екип на Starazagorautre.bg : Кой е наредил да се извърши това отклонение?
Отговорът: Маршрутите на влака се нареждат от дежурния ръководител движение и се изпълняват от осигурителната техника на гарата, която е с най-високо ниво на отговорност. Тази техника нарежда маршрута, проверява безопасността му и подава необходимите сигнали.

Да, това е по регламент, но има ли гаранция, че осигурителната инсталация за движение на влакове не е допуснала нерегламентирана намеса преди или след инцидента?

Екип на Starazagorautre.bg: В какво състояние е автоматичната система за сигурност в участъка?
Отговорът: Автоматичната система в участъка е в абсолютно изправно състояние и работи безотказно. Допълнителната система за обективен контрол на движението на влака се състои от две работещи една с друга системи – на пътното оборудване и на бордовото оборудване. Всяка една повреда или отклонение в работата на тези системи и на комуникацията между тях се регистрира и се задейства спирачката на влака. За състоянието на бордовото оборудване, информация ще се получи след разчитането на „черната кутия“.

Относно този отговор на експертите ще следим с интерес резултатите от разчитането на „черната кутия“.

Екип на Starazagorautre.bg : Очевидци твърдят, че броени минути преди преминаването на влака /който не спира в Калояновец/, се е наложило други пътници да се местят от перон на перон, това вярно ли е и защо се е наложило?
Отговорът: Приемането на влаковете в гарата и спирането на пътническите влакове на определени места е планирано, но подлежи на промяна в зависимост от движението на останалите влакове в участъка.

Но логиката изисква да се запитаме дали пък не е пренареждан маршрутът на влака – веднъж нареден в прав коловоз, а в последния момент преместен за отклонение?

И отново се завъртаме в поречен кръг. Ние ще изпратим новите си въпроси до НКЖИ, те ще ни върнат отговори, после пак.... Но как иначе да разберем истината? 

Междувременно железничари допускат и некачествен ремонт на железния път, и проблеми по сигнализацията, които може да са довели до дерайлирането на композицията.
Да не говорим за смешните опити на „някои ръководители” да докажат, че помощник-машинистът не е машинист... Господа, вие най-добре би трябвало да знаете, че той е втори машинист. Четете си дебелите книги, те не са само за под бюрата, добре е да влязат в действие. Така, както е добре да влязат в действие всички системи, които „уж” работят, „уж” се поддържат, „уж” трябва да предпазват от инциденти.... а всъщност – не се използват!

Ако не можете да дадете отговори, ако не можете да ни предпазите от следващата трагедия, освободете място за Батман. На него поне вярваме!