Учебник разбуни интернет: Цар Симеон І не бил велик владетел

Алармира историкът Костадин Костадинов

Учебник по “Човекът и обществото” за трети клас разбуни интернет заради недомислици и спорни данни за българската история, написани в него. За това сигнализирал Костадин Костадинов, родител на дете от трети клас във Варна и директор на Регионалния исторически музей в Добрич, пише "Монитор".
След като криво-ляво третокласниците се справят с географията на България, която е много сложна и неразбираема, във втората част започва ходенето по мъките с историята.
Още с първите уроци върху децата връхлитат маса факти – племена, богове и съкровища, гробници, битие. Едва на 42-ра страница се появяват и българите като племе. Славяните пък са описани с 8 изречения, като се подчертава, че те са живеели във Византия.
Пет са изреченията, в които се описва създаването на България. За хан Крум има едно изречение. Омуртаг е пропуснат в трети клас и бързо стигаме до Борис Покръстителя. След него идва безумното описание на Симеон. “Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало.” Защо са го наричали Симеон Велики, така и не става ясно в урока. Следва препускане през времената на цар Петър, богомилите, св. Иван Рилски, цар Самуил и третата българска столица Охрид, та до падането на България под византийско робство – всичко това в рамките само на един учебен час. Край на Първото българско царство.
В учебника вече идва ред на Второто българско царство – отново безумно само за един час децата трябва да научат и запомнят бунта на братята Асен и Петър, цар Калоян, цар Иван Асен Втори и Патриарх Евтимий.
Едва ли е възможно историята на цялото Второ царство да е само в един урок, плюс години и понятия от рода на опозиция, римски папа, дипломати, толерантност, възмущават се родители и учители.
Огромно възмущение предизвиква сред тях и начинът, по който е описан Васил Левски – „той създал комитети за подготовка на общо въстание. Полицията заловила Апостола. Съдът го осъдил на смърт. Присъдата била изпълнена в покрайнините на София”. Срещу кого се е подготвяло въстанието, коя полиция го е заловила, кой съд го е осъдил – не е ясно.

Урокът за Освобождението на България е уникален, твърдят родителите.

“Хората в Западна Европа, Съединените щати и Русия протестирали срещу султанската власт.” Тук изникват и Великите сили. Те не успели да се справят със султана и през пролетта на 1877 година започнала Руско-турската война срещу Османската империя. Няма никаква логика, обясняват родители. Хем е срещу Османската империя, а пък е наречена Руско-турска, а никъде не се споменават турци. От нищото се появява българското опълчение, а Княжество България е упоменато в две изречения, и то такива, че на третокласниците съвсем им се замайват малките главици.

“Този коментар за учебника по “Човекът и обществото” за трети клас, който предизвика отзвук, съм го написал още през месец февруари, защото синът ми беше в трети клас. Това, което аз успях да направя, е целия втори срок, всяка събота, да водя часове по родинознание пред деца в музея във Варна. Идваха около 50 - 60 деца, включително и от Добрич. Бях помолен от родители, защото ако си бяхме спрели децата от тези часове по този учебник, държавната машина щеше да скочи веднага върху нас. Аз пак казвам, че този учебник е вреден за децата ни.”

Издателите: Разпространяват се лъжи и манипулации

От март тази година в интернет се разпространява текст, изпълнен с откровени лъжи и манипулации. Така от издателство „Просвета” коментираха критиките към учебника „Човек и общество” за трети клас. Според издателите нападките на директора на Районния исторически музей в Добрич Костадин Костадинов са манипулативни и необективни. От издателството обясниха, че думата „българи” не се среща в първите страници на учебника, защото в началото помагалото разглежда природата на България, а не миналото.

Относно критиката на Константинов, свързана с написаното, че Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българската история, от издателството коментираха, че „териториалното разширение, постигнато със Симеоновите войни, е краткотрайно в исторически и хронологически аспект”.

Относно написаното, че Левски е заловен от полицията пък редакторите обясняват, че наистина Апостола е заловен от заптиета, т.е. от османската полиция, която е структура за поддържане на вътрешния ред в Османската империя.

„Според речника на думите в българския език заптие означава „турски стражар у нас преди Освобождението”. И да, Левски е изправен пред османски съд в София, който му издава смъртна присъда. По този въпрос има академично изследване и документите са публикувани много отдавна.